[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 17، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 52-33 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش واسطه ای جوعاطفی خانواده در رابطه میان تاب آوری و شادکامی در دانش آموزان
حسین سوری ، کورش امرایی ، قباد ناصری نیا ، امین مرادنژاد
چکیده:   (3686 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر شناسایی نقش واسطه‌­ای جوعاطفی خانواده در رابطه میان تاب­‌آوری با شادکامی بوده است. روش پژوهش غیرآزمایشی و طرح آن از نوع همبستگی (پیش­‌بین) است. جامعه آماری این تحقیق دانش­‌آموزان دختر و پسر دورۀ متوسطه دوم (سال دوم، سوم و پیش­‌دانشگاهی یا همان سال چهارم) با میانگین سنی 16 سال شهر بروجرد در سال تحصیلی 96-1395 بوده است. بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) 320 نفر از این جامعه برای نمونه کفایت می­‌کند، اما با توجه به ریزش و برای کفایت بهتر 380 نفر با روش نمونه­‌گیری خوشه­ای چندمرحله‌­ای انتخاب شدند. داده­‌های پژوهش با استفاده از پرسشنامه­‌های جو عاطفی خانواده هیل­‌برن (1964)، مقیاس تاب­‌آوری کانر و دیویدسون (2003) و همچنین پرسشنامه شادکامی آکسفورد (2002) گردآوری شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌­ها از روش آماری تحلیل مسیر و نرم‌­افزار لیزرل  (Lisrel 8.8) استفاده شد. با توجه به نتایج و بر اساس شاخصهای موجود (NFI، CFI، AGFI، GFI، RMSEA) می­‌توان گفت که مدل تجربی از برازش لازم برخوردار است و جو عاطفی خانواده می­‌تواند میانجی روابط تاب­‌آوری با شادکامی باشد. با توجه به  یافته‌­های پژوهش جوعاطفی خانواده در رابطۀ میان تاب‌­آوری و شادکامی دانش‌­آموزان به مثابه واسطه­ عمل می‌­کند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که تاب­‌آوری افزایش جوعاطفی مثبت خانواده را در پی دارد و جوعاطفی خانواده نیز زمینۀ لازم را برای برخوردار شدن از سطوح بالاتر شادکامی فراهم می­‌آورد. نتیجه کلی پژوهش اینکه تاب‌­آوری بر جوعاطفی و جوعاطفی  نیز بر شادکامی تأثیرگذار است.
واژه‌های کلیدی: جوعاطفی خانواده، تاب‌آوری، شادکامی، دانش‌آموز
متن کامل [PDF 1482 kb]   (2221 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/10/26 | پذیرش: 1397/10/7 | انتشار: 1399/6/22
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Souri, Ph.D. H, Amra’ee, Ph.D. K, Naserinia G, Moradnejad A. The Mediating Role of Family Emotional Atmosphere in the Relationship between Students’ Resilience and Happiness. QJFR 2020; 17 (2) :33-52
URL: http://qjfr.ir/article-1-1499-fa.html

سوری حسین، امرایی کورش، ناصری نیا قباد، مرادنژاد امین. بررسی نقش واسطه ای جوعاطفی خانواده در رابطه میان تاب آوری و شادکامی در دانش آموزان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1399; 17 (2) :33-52

URL: http://qjfr.ir/article-1-1499-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 3.25 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660