هدف از پژوهش حاضر شناسایی نقش واسطهای جوعاطفی خانواده در رابطه میان تابآوری با شادکامی بوده است. روش پژوهش غیرآزمایشی و طرح آن از نوع همبستگی (پیشبین) است. جامعه آماری این تحقیق دانشآموزان دختر و پسر دورۀ متوسطه دوم (سال دوم، سوم و پیشدانشگاهی یا همان سال چهارم) با میانگین سنی 16 سال شهر بروجرد در سال تحصیلی 96-1395 بوده است. بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) 320 نفر از این جامعه برای نمونه کفایت میکند، اما با توجه به ریزش و برای کفایت بهتر 380 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای جو عاطفی خانواده هیلبرن (1964)، مقیاس تابآوری کانر و دیویدسون (2003) و همچنین پرسشنامه شادکامی آکسفورد (2002) گردآوری شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل مسیر و نرمافزار لیزرل (Lisrel 8.8) استفاده شد. با توجه به نتایج و بر اساس شاخصهای موجود (NFI، CFI، AGFI، GFI، RMSEA) میتوان گفت که مدل تجربی از برازش لازم برخوردار است و جو عاطفی خانواده میتواند میانجی روابط تابآوری با شادکامی باشد. با توجه به یافتههای پژوهش جوعاطفی خانواده در رابطۀ میان تابآوری و شادکامی دانشآموزان به مثابه واسطه عمل میکند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که تابآوری افزایش جوعاطفی مثبت خانواده را در پی دارد و جوعاطفی خانواده نیز زمینۀ لازم را برای برخوردار شدن از سطوح بالاتر شادکامی فراهم میآورد. نتیجه کلی پژوهش اینکه تابآوری بر جوعاطفی و جوعاطفی نیز بر شادکامی تأثیرگذار است.
Souri, Ph.D. H, Amra’ee, Ph.D. K, Naserinia G, Moradnejad A. The Mediating Role of Family Emotional Atmosphere in the Relationship between Students’ Resilience and Happiness. QJFR 2020; 17 (2) :33-52 URL: http://qjfr.ir/article-1-1499-fa.html
سوری حسین، امرایی کورش، ناصری نیا قباد، مرادنژاد امین. بررسی نقش واسطه ای جوعاطفی خانواده در رابطه میان تاب آوری و شادکامی در دانش آموزان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1399; 17 (2) :33-52