[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 16، شماره 3 - ( 9-1398 ) ::
جلد 16 شماره 3 صفحات 102-83 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل اجتماعی مؤثر بر مدرسه هراسی دانش آموزان دوره اول ابتدایی
صفی اله ملکی ، حمید انصاری ، اصغر مهاجری
چکیده:   (4238 مشاهده)
ترس از مدرسه یک مقوله اجتماعی است که به شکلی گسترده از سوی جامعه‌­شناسان مورد مطالعه قرار گرفته است. مدرسه هراسی  می­‌تواند به اختلالات یادگیری برای دانش آموزان و مشکلات و آسیبهای جدی برای خانواده­‌ها، مدرسه و جامعه بینجامد. مقاله حاضر با هدف شناخت، بررسی و تحلیل عوامل اجتماعی مؤثر بر مدرسه هراسی در کودکان در سه زمینه عوامل مرتبط با ویژگیهای فردی، عوامل خانوادگی با رویکرد انتظارات اولیا از فرزندان و عوامل انسانی و فیزیکی مدرسه  به این موضوع پرداخته است. روش پژوهش پیمایشی است و پژوهش با به­‌کارگیری پرسشنامه (با مقدار آلفای کرونباخ 0/85 که نشان از قابل اعتماد بودن آن دارد) و با جامعه آماری 545 نفر از والدین دانش‌­آموزان دوره سه سال اول ابتدایی که با فرمول کوکران حاصل شده به صورت میدانی انجام گرفته است. این پژوهش در پی یافتن سهم عوامل اجتماعی مدرسه هراسی در میان دانش‌آموزان تهرانی پایه‌­های اول تا سوم ابتدایی بوده که طبق نتایج حاصله سه عامل فشار خانواده در امر تحصیل فرزند، نظر اولیای مدرسه نسبت به دانش‌آموز و تجربه کودک در زمینۀ محیط مدرسه از عوامل مؤثر بر مدرسه هراسی دانش‌آموزان است، به طوری که 20/2 درصد از متغیرهای مدرسه هراسی دانش‌آموزان دوره اول تا سوم دبستان به عوامل پیش­‌گفته بستگی داشته است. بیشترین تأثیر 18 درصد مربوط به عامل فشار خانواده در امر تحصیل فرزندان، 1/3 درصد رفتار اولیای مدرسه نسبت به دانش‌آموز و 0/9 درصد مربوط به تجربه کودک در محیط مدرسه است.
واژه‌های کلیدی: والدین، دانش‌آموزان، مدرسه‌هراسی، خانواده، ویژگیهای فردی، عوامل انسانی و فیزیکی مدرسه
متن کامل [PDF 627 kb]   (10937 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/6/26 | پذیرش: 1397/4/24 | انتشار: 1398/9/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maleki S, Ansari, Ph.D. H, Mohajeri, Ph.D. A. Social Factors Associated with School Phobia in Elementary School Students. QJFR 2019; 16 (3) :83-102
URL: http://qjfr.ir/article-1-1229-fa.html

ملکی صفی اله، انصاری حمید، مهاجری اصغر. عوامل اجتماعی مؤثر بر مدرسه هراسی دانش آموزان دوره اول ابتدایی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1398; 16 (3) :83-102

URL: http://qjfr.ir/article-1-1229-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 3 - ( 9-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645