ترس از مدرسه یک مقوله اجتماعی است که به شکلی گسترده از سوی جامعهشناسان مورد مطالعه قرار گرفته است. مدرسه هراسی میتواند به اختلالات یادگیری برای دانش آموزان و مشکلات و آسیبهای جدی برای خانوادهها، مدرسه و جامعه بینجامد. مقاله حاضر با هدف شناخت، بررسی و تحلیل عوامل اجتماعی مؤثر بر مدرسه هراسی در کودکان در سه زمینه عوامل مرتبط با ویژگیهای فردی، عوامل خانوادگی با رویکرد انتظارات اولیا از فرزندان و عوامل انسانی و فیزیکی مدرسه به این موضوع پرداخته است. روش پژوهش پیمایشی است و پژوهش با بهکارگیری پرسشنامه (با مقدار آلفای کرونباخ 0/85 که نشان از قابل اعتماد بودن آن دارد) و با جامعه آماری 545 نفر از والدین دانشآموزان دوره سه سال اول ابتدایی که با فرمول کوکران حاصل شده به صورت میدانی انجام گرفته است. این پژوهش در پی یافتن سهم عوامل اجتماعی مدرسه هراسی در میان دانشآموزان تهرانی پایههای اول تا سوم ابتدایی بوده که طبق نتایج حاصله سه عامل فشار خانواده در امر تحصیل فرزند، نظر اولیای مدرسه نسبت به دانشآموز و تجربه کودک در زمینۀ محیط مدرسه از عوامل مؤثر بر مدرسه هراسی دانشآموزان است، به طوری که 20/2 درصد از متغیرهای مدرسه هراسی دانشآموزان دوره اول تا سوم دبستان به عوامل پیشگفته بستگی داشته است. بیشترین تأثیر 18 درصد مربوط به عامل فشار خانواده در امر تحصیل فرزندان، 1/3 درصد رفتار اولیای مدرسه نسبت به دانشآموز و 0/9 درصد مربوط به تجربه کودک در محیط مدرسه است.
Maleki S, Ansari, Ph.D. H, Mohajeri, Ph.D. A. Social Factors Associated with School Phobia in Elementary School Students. QJFR 2019; 16 (3) :83-102 URL: http://qjfr.ir/article-1-1229-fa.html
ملکی صفی اله، انصاری حمید، مهاجری اصغر. عوامل اجتماعی مؤثر بر مدرسه هراسی دانش آموزان دوره اول ابتدایی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1398; 16 (3) :83-102