[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 16، شماره 1 - ( 3-1398 ) ::
جلد 16 شماره 1 صفحات 27-48 برگشت به فهرست نسخه ها
مدرسه پژوهش محور: تدوین و آزمون یک الگوی علی به روش ترکیبی اکتشافی
دکتر شهره حسین پور، دکتر حسن رضا زین آبادی
چکیده:   (231 مشاهده)
مدرسه پژوهش­‌محور: تدوین و آزمون یک الگوی علی به روش ترکیبی اکتشافی
 
دکتر شهره حسین پور1
دکتر حسن‌­رضا زین‌­آبادی2

چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی و آزمون الگوی مدرسه پژوهش­‌محور، به روش آمیخته انجام شده است. در بخش کیفی پژوهش راهبرد پدیدارشناسی و در بخش کمّی، روش توصیفی از نوع الگویابی معادلات ساختاری مورد استفاده قرارگرفته است. ابزار گردآوری داده‌­ها، در بخش کیفی، مصاحبه نیمه­‌ساختاریافته  با 25 نفر از اساتید دانشگاه فرهنگیان و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، کارشناسان حوزه‌­های ذیربط وزارت آموزش و پرورش، مدیران پژوهش­‌سراهای برتر دانش آموزی و معلمان موفق بود که به روش نمونه‌­گیری هدفمند انتخاب شده بودند. در بخش کمّی ابزار پژوهش پرسشنامه بود که از میان 5256 نفر دبیر زن دوره متوسطه، 450 نفر که به روش نمونه­‌گیری خوشه‌ای چندمرحله ای انتخاب شده بودند، در تکمیل آن شرکت کردند. بر اساس نتایج به‌­دست آمده از مصاحبه‌­ها و مطالعه ادبیات و پیشینه پژوهش، الگوی اولیه مدرسه پژوهش‌­محور با چهار بعد مدیر پژوهش‌­محور در بردارنده سه مؤلفه ترویج پژوهشگری، تسهیل پژوهشگری و رهبری توزیعی، بعد معلم پژوهش‌­محور شامل سه مؤلفه باور پژوهشی، دانش و مهارتهای حرفه ای و ارتباطات و تعاملات حرفه ای، بعد فرهنگ و ساختار پژوهش‌­محور شامل چهار مؤلفه فرهنگ پژوهش­‌محور، ساختار حمایتی و توانمندساز، قوانین حمایت کننده، و منابع و بعد آموزش و یادگیری پژوهش‌­محور شامل هفت مؤلفه مدیریت کلاس، تدریس پژوهش‌­محور، محتوای آموزشی پژوهش‌­محور، ارزشیابی پژوهش‌­محور، تقویت مهارتها، تکلیف و تشویق پژوهش‌­محور بود. برای سنجش اعتبار مدل طراحی شده از شاخص نیکویی برازش استفاده شد که معادل 0/809 به‌­دست آمد. این میزان، اعتبار الگوی به دست آمده را در حد قوی ارزیابی کرد.

کلید واژگان: مدرسه پژوهش‌­محور، معلم پژوهش­‌محور، مدیر پژوهش­‌محور، یادگیری پژوهش‌­محور

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 96/9/27                    تاریخ پذیرش: 97/8/19
1. سازمان پژوهش و برنامه‌­ریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش(نویسنده مسئول) shohrehhossienpour@yahoo.com
2. دانشیار مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی zeinabadi_hr@khu.ac.ir
واژه‌های کلیدی: مدرسه پژوهش محور، معلم پژوهش محور، مدیر پژوهش محور، یادگیری پژوهش محور
متن کامل [PDF 1395 kb]   (104 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۲۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

HosseinPour, Ph.D. S, Zeinabadi, Ph.D. H. The Research-Engaged School: The Development and Test of a Causal Model through an Exploratory Mixed Methods Design. QJFR. 2019; 16 (1) :27-48
URL: http://qjfr.ir/article-1-1001-fa.html

حسین پور شهره، زین آبادی حسن رضا. مدرسه پژوهش محور: تدوین و آزمون یک الگوی علی به روش ترکیبی اکتشافی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1398; 16 (1) :27-48

URL: http://qjfr.ir/article-1-1001-fa.html



دوره 16، شماره 1 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3925