پژوهش حاضر با هدف طراحی و آزمون الگوی مدرسه پژوهشمحور، به روش آمیخته انجام شده است. در بخش کیفی پژوهش راهبرد پدیدارشناسی و در بخش کمّی، روش توصیفی از نوع الگویابی معادلات ساختاری مورد استفاده قرارگرفته است. ابزار گردآوری دادهها، در بخش کیفی، مصاحبه نیمهساختاریافته با 25 نفر از اساتید دانشگاه فرهنگیان و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، کارشناسان حوزههای ذیربط وزارت آموزش و پرورش، مدیران پژوهشسراهای برتر دانش آموزی و معلمان موفق بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند. در بخش کمّی ابزار پژوهش پرسشنامه بود که از میان 5256 نفر دبیر زن دوره متوسطه، 450 نفر که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحله ای انتخاب شده بودند، در تکمیل آن شرکت کردند. بر اساس نتایج بهدست آمده از مصاحبهها و مطالعه ادبیات و پیشینه پژوهش، الگوی اولیه مدرسه پژوهشمحور با چهار بعد مدیر پژوهشمحور در بردارنده سه مؤلفه ترویج پژوهشگری، تسهیل پژوهشگری و رهبری توزیعی، بعد معلم پژوهشمحور شامل سه مؤلفه باور پژوهشی، دانش و مهارتهای حرفه ای و ارتباطات و تعاملات حرفه ای، بعد فرهنگ و ساختار پژوهشمحور شامل چهار مؤلفه فرهنگ پژوهشمحور، ساختار حمایتی و توانمندساز، قوانین حمایت کننده، و منابع و بعد آموزش و یادگیری پژوهشمحور شامل هفت مؤلفه مدیریت کلاس، تدریس پژوهشمحور، محتوای آموزشی پژوهشمحور، ارزشیابی پژوهشمحور، تقویت مهارتها، تکلیف و تشویق پژوهشمحور بود. برای سنجش اعتبار مدل طراحی شده از شاخص نیکویی برازش استفاده شد که معادل 0/809 بهدست آمد. این میزان، اعتبار الگوی به دست آمده را در حد قوی ارزیابی کرد.
HosseinPour, Ph.D. S, Zeinabadi, Ph.D. H. The Research-Engaged School: The Development and Test of a Causal Model through an Exploratory Mixed Methods Design. QJFR 2019; 16 (1) :27-48 URL: http://qjfr.ir/article-1-1001-fa.html
حسین پور شهره، زین آبادی حسن رضا. مدرسه پژوهش محور: تدوین و آزمون یک الگوی علی به روش ترکیبی اکتشافی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1398; 16 (1) :27-48