[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 19، شماره 4 - ( 12-1401 ) ::
جلد 19 شماره 4 صفحات 60-47 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی بلوغ‌ عاطفی دانش‌آموزان دختر بر اساس شیوه‌های فرزندپروری و حمایت اجتماعی ادراک شده
مهری رضایی ، اصغر جعفری
چکیده:   (1957 مشاهده)
بلوغ عاطفی، توانایی نوجوان در مدیریت ارضای نیازهای روانی- اجتماعی و هیجانهای مثبت و منفی است. بلوغ عاطفی طی فرایند تحول روانی در دوره نوجوانی اتفاق می‌افتد. بلوغ عاطفی تحت تأثیر عوامل خانوادگی و حمایتهای اجتماعی ادراک‌­شده است که نوجوان در زندگی خود تجربه می‌کند. از این رو پژوهش حاضر به‌­منظور پیش‌بینی بلوغ ‌عاطفی دانش‌آموزان دختر  بر اساس شیوه‌های فرزندپروری مقتدرانه، مستبدانه، سهل­‌گیرانه و غفلت‌کننده و حمایت ‌اجتماعی ادراک‌­شده انجام شده است. روش‌ پژوهش  توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه‌ آماری دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم در سال ‌تحصیلی 96-1395 در شهر کرج بودند. 196 نفر با روش نمونه‌گیری‌ خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و پرسشنامه‌های بلوغ‌ عاطفی سینگ و بهارگاوا (1991)، شیوه‌های فرزندپروری نقاشیان (1358) و حمایت ‌اجتماعی ادراک­‌شده زیمت و همکاران (1988) را تکمیل کردند. داده‌ها از طریق رگرسیون چندمتغیری به شیوه همزمان تحلیل شدند. نتایج نشان داد که شیوه‌ فرزندپروری مقتدرانه و ابعاد حمایت ‌اجتماعی ادراک‌­شده از سوی خانواده، دوستان و افراد مهم زندگی به­‌طور مستقیم و شیوه مستبدانه به‌­طور معکوس و معنادار بلوغ ‌عاطفی را پیش‌بینی‌ می‌کنند (0/01>P). بعد افراد مهم زندگی نقشی قوی‌تر در پیش‌بینی بلوغ ‌عاطفی دانش‌آموزان دختر دارد. شیوه‌های فرزندپروری سهل­‌گیرانه و غفلت‌کننده نقشی معنادار در پیش‌بینی بلوغ ‌عاطفی ندارند. بنابراین نتیجه گرفته شد که تجربه بهنجار بلوغ ‌عاطفی در راستای شیوه فرزندپروری مقتدرانه تحول می‌یابد و ابعاد حمایت ‌اجتماعی ادراک­شده، تسهیل‌کننده فرایند بلوغ عاطفی نوجوانان هستند. از این رو شایسته است والدین نسبت به به‌­کارگیری شیوه فرزندپروری مقتدرانه تشویق شوند و به نقش "افراد مهم زندگی" در بلوغ عاطفی نوجوانان دختر توجه کنند.
واژه‌های کلیدی: بلوغ‌ عاطفی، شیوه‌ فرزندپروری، حمایت اجتماعی ادراک شده، دانش‌آموزان دختر
متن کامل [PDF 432 kb]   (1130 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/2/28 | پذیرش: 1399/2/10 | انتشار: 1401/12/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaee M, Jafari, Ph.D. A. Predicting Emotional Maturity of Female Students Based on Parenting Styles and Perceived Social Support. QJFR 2023; 19 (4) :47-60
URL: http://qjfr.ir/article-1-971-fa.html

رضایی مهری، جعفری اصغر. پیش بینی بلوغ‌ عاطفی دانش‌آموزان دختر بر اساس شیوه‌های فرزندپروری و حمایت اجتماعی ادراک شده. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (4) :47-60

URL: http://qjfr.ir/article-1-971-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 4 - ( 12-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660