بلوغ عاطفی، توانایی نوجوان در مدیریت ارضای نیازهای روانی- اجتماعی و هیجانهای مثبت و منفی است. بلوغ عاطفی طی فرایند تحول روانی در دوره نوجوانی اتفاق میافتد. بلوغ عاطفی تحت تأثیر عوامل خانوادگی و حمایتهای اجتماعی ادراکشده است که نوجوان در زندگی خود تجربه میکند. از این رو پژوهش حاضر بهمنظور پیشبینی بلوغ عاطفی دانشآموزان دختر بر اساس شیوههای فرزندپروری مقتدرانه، مستبدانه، سهلگیرانه و غفلتکننده و حمایت اجتماعی ادراکشده انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم در سال تحصیلی 96-1395 در شهر کرج بودند. 196 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای بلوغ عاطفی سینگ و بهارگاوا (1991)، شیوههای فرزندپروری نقاشیان (1358) و حمایت اجتماعی ادراکشده زیمت و همکاران (1988) را تکمیل کردند. دادهها از طریق رگرسیون چندمتغیری به شیوه همزمان تحلیل شدند. نتایج نشان داد که شیوه فرزندپروری مقتدرانه و ابعاد حمایت اجتماعی ادراکشده از سوی خانواده، دوستان و افراد مهم زندگی بهطور مستقیم و شیوه مستبدانه بهطور معکوس و معنادار بلوغ عاطفی را پیشبینی میکنند (0/01>P). بعد افراد مهم زندگی نقشی قویتر در پیشبینی بلوغ عاطفی دانشآموزان دختر دارد. شیوههای فرزندپروری سهلگیرانه و غفلتکننده نقشی معنادار در پیشبینی بلوغ عاطفی ندارند. بنابراین نتیجه گرفته شد که تجربه بهنجار بلوغ عاطفی در راستای شیوه فرزندپروری مقتدرانه تحول مییابد و ابعاد حمایت اجتماعی ادراکشده، تسهیلکننده فرایند بلوغ عاطفی نوجوانان هستند. از این رو شایسته است والدین نسبت به بهکارگیری شیوه فرزندپروری مقتدرانه تشویق شوند و به نقش "افراد مهم زندگی" در بلوغ عاطفی نوجوانان دختر توجه کنند.
Rezaee M, Jafari, Ph.D. A. Predicting Emotional Maturity of Female Students Based on Parenting Styles and Perceived Social Support. QJFR 2023; 19 (4) :47-60 URL: http://qjfr.ir/article-1-971-fa.html
رضایی مهری، جعفری اصغر. پیش بینی بلوغ عاطفی دانشآموزان دختر بر اساس شیوههای فرزندپروری و حمایت اجتماعی ادراک شده. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (4) :47-60