نقش خودکارآمدی و مهارتهای زندگی در پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشآموزان مقطع متوسطه استان هرمزگان
|
طاهره احمدی سرخونی ، سمیه سعادتزاده ، حسین زینلی پور  |
|
|
چکیده: (4865 مشاهده) |
نقش خودکارآمدی و مهارتهای زندگی در پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشآموزان مقطع متوسطه استان هرمزگان
طاهره احمدی سرخونی1
سمیه سعادتزاده2
دکتر حسین زینلی پور3
چکیده
هدف پژوهش حاضر ارزیابی نقش خودکارآمدی و مهارتهای زندگی در پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشآموزان مقطع متوسطه استان هرمزگان است. این پژوهش از نوع توصیفی– همبستگی است که در آن از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای استفاده شده است. نمونه پژوهش شامل 385 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه استان هرمزگان بوده است. برای تحلیل دادهها از روش رگرسیون ساده چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر، مقیاس مهارتهای زندگی و مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف بود. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که میان دو متغیر خودکارآمدی و بهزیستی روانشناختی (673/0r= در سطح000/0p<) رابطه همبستگی معنادار وجود دارد. به علاوه میان دو متغیر مهارتهای زندگی و بهزیستی روانشناختی(571/0r= در سطح000/0 >p) رابطه همبستگی معنادار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از این بود که متغیرهای مهارتهای زندگی و خودکارآمدی با بهزیستی روانشناختی رابطه دارند و به طور کلی مهارتهای زندگی و خودکارآمدی دانشآموزان 32 درصد از واریانس متغیر وابسته بهزیستی روانشناختی را تبیین می کنند.
کلید واژگان: خودکارآمدی، مهارتهای زندگی، بهزیستی روانشناختی
___________________________________________
تاریخ دریافت: 2/3/93 تاریخ پذیرش: 4/8/93
1. طاهره احمدی سرخونی، کارشناس ارشد مشاوره خانواده از دانشگاه هرمزگان، مدرس دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی بندرعباس moshaver1@yahoo.com
2. سمیه سعادت زاده، کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی از دانشگاه هرمزگان، مدرس دانشگاه پیام نور واحد بندر عباس
somaiieh.sadat@gmail.com
3. دکتر حسین زینلی پور، عضو هئیت علمی دانشگاه هرمزگان، گروه مشاوره و راهنمایی خانواده، دانشکده رودکی
h_zainalipoor@yahoo.com |
|
واژههای کلیدی: خودکارآمدی، مهارتهای زندگی، بهزیستی روانشناختی |
|
متن کامل [PDF 579 kb]
(2602 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/3/2 | پذیرش: 1393/8/4 | انتشار: 1395/11/4
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|