[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 10، شماره 4 - ( 11-1392 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 66-51 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط میان فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و مدیریت دانش معلمان مدارس
صادق رضایی
چکیده:   (4781 مشاهده)

بررسی ارتباط میان فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و مدیریت دانش معلمان مدارس

صادق رضایی1

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط میان فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) با مدیریت دانش معلمان بود. برای این منظور 200 نفر از معلمان شهرستانهای کرمانشاه وکنگاور به­ صورت تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند و با پرسشنامه­ های فناوری اطلاعات و ارتباطات (آکبولوت و همکاران، 2007) و پرسشنامه مدیریت دانش (باقر سلیمی- مشیری، 1389) مورد آزمون قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها و تعیین نوع رابطه میان متغیرهای مورد بررسی پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و پیش بینی میان آنها از رگرسیون چندمتغیری گام به گام استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داده است: الف) ضریب همبستگی میان فناوری اطلاعات و ارتباطات و مؤلفه ­های آن با مدیریت دانش، مستقیم و مثبت بوده و متغیر مستقل و مؤلفه ­های آن با متغیر وابسته رابطه معنادار داشته است؛ یعنی با افزایش یک متغیر بر میزان متغیر دیگر افزوده شده است. ب) از مؤلفه ­های فناوری اطلاعات و ارتباطات تنها سه متغیر روش یاددهی- یادگیری، زیرساختها و توسعه حرفه­ای به عنوان پیش بینی کننده ­های معنادار در پژوهش بوده­ اند و از روی مقادیر آنها می­توان مقدار نقشی را که به میزان مدیریت دانش دارند پیش بینی کرد. دیگر متغیرهای مستقل، توانایی پیش­بینی مدیریت دانش را نداشته ­اند. بی شک بهره ­گیری از آخرین تغییرات فناوری روز دنیا در مدارس سهمی بسزا در همسو شدن خانواده ­ها با این تغییرات داشته است که این امر به بهبود وضعیت یادگیری در دانش‌آموزان خواهد انجامید.

کلید واژگان: فناوری، اطلاعات، ارتباطات، مدیریت دانش

_______________________________________________

تاریخ دریافت: 7/2/93                        تاریخ پذیرش: 16/5/93

1. دانشجوی دکتری علوم تربیتی واحد علوم وتحقیقات و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین      sadeghrezaee61@gmail.com

واژه‌های کلیدی: فناوری، اطلاعات، ارتباطات، مدیریت دانش
متن کامل [PDF 312 kb]   (1586 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/2/7 | پذیرش: 1393/5/16 | انتشار: 1395/11/4
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaee S. The Relationship between Information and Communications Technology (ICT) and Teachers’ Knowledge Management. QJFR 2014; 10 (4) :51-66
URL: http://qjfr.ir/article-1-96-fa.html

رضایی صادق. بررسی ارتباط میان فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و مدیریت دانش معلمان مدارس. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1392; 10 (4) :51-66

URL: http://qjfr.ir/article-1-96-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( 11-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710