[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 10، شماره 4 - ( 11-1392 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 22-7 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش برنامه غنی سازی رابطه بر بهزیستی ذهنی کارکنان آموزش و پرورش
مهدی زارع بهرام آبادی ، اکرم پوزاد ، سمیه سلیمانی ، سپیده جعفری
چکیده:   (4841 مشاهده)

اثر بخشی آموزش برنامه غنی سازی رابطه بر بهزیستی ذهنی کارکنان آموزش و پرورش

دکتر مهدی زارع بهرام آبادی1

اکرم پوزاد2

سمیه سلیمانی3

سپیده جعفری4

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر برنامه آموزش غنی‌سازی رابطه بر بهبود بهزیستی ذهنی کارکنان آموزش و پرورش بود. روش پژوهش حاضر نیمه تجربی و با استفاده از طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه گواه بوده است. از  مجموع 54 زوج فرهنگی ثبت نام کننده داوطلب و شاغل در آموزش و پرورش شهرستان منوجان کرمان، 24  نفر بعد از اجرای پیش­آزمون به طور هدفمند انتخاب و سپس به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (هر گروه6 زوج). متغیر مستقل برنامه آموزش غنی سازی رابطه بود که در 8 جلسه روی گروه آزمایش انجام شد، اما روی گروه گواه هیچ مداخله ای صورت نگرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه بهزیستی ذهنی (SWB) بود. برای تحلیل داده­ها از آزمون آماری تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد برنامه آموزش غنی­سازی رابطه بر بهبود بهزیستی ذهنی زوجین و مؤلفه­های آن شامل افزایش رضایت از زندگی، افزایش عاطفه مثبت و کاهش عاطفه منفی مؤثر بود. لذا می­توان نتیجه گرفت آموزش برنامه غنی­­سازی رابطه با تأثیر مثبت بر بهزیستی ذهنی و کمک به بهبود آن از طریق آموزش همدلی و حل مسئله و به خصوص مهارتهای مذاکره می­تواند رشد بهزیستی ذهنی را در زوجین بهبود بخشد.

کلید واژگان: بهزیستی ذهنی، برنامه آموزش غنی­ سازی رابطه، رضایت از زندگی، عاطفه مثبت، عاطفه منفی

___________________________________________

تاریخ دریافت: 23/3/92               تاریخ پذیرش: 23/6/93

1. استادیار مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی (سازمان سمت)                                                        mz.bahramabadi@gmail.com

2. کارشناس ارشد مشاوره (نویسنده مسئول)                                                                                         a.pouzad@yahoo.com

3. کارشناسی ارشد مشاوره                                                                                                          s.soleimani@yahoo.com

4. کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی                                                                                    paradise.paradise8@gmail.com

واژه‌های کلیدی: بهزیستی ذهنی، برنامه آموزش غنی­ سازی رابطه، رضایت از زندگی، عاطفه مثبت، عاطفه منفی
متن کامل [PDF 468 kb]   (1746 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/3/23 | پذیرش: 1393/6/23 | انتشار: 1395/11/1
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zare’ Bahramabadi, Ph. D. M, Pouzad A, Soleymani S, Ja’fari S. The Effectiveness of Relationship Enhancement Training Program in Subjective Well-Being of Teachers and Their Spouses. QJFR 2014; 10 (4) :7-22
URL: http://qjfr.ir/article-1-94-fa.html

زارع بهرام آبادی مهدی، پوزاد اکرم، سلیمانی سمیه، جعفری سپیده. اثر بخشی آموزش برنامه غنی سازی رابطه بر بهزیستی ذهنی کارکنان آموزش و پرورش. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1392; 10 (4) :7-22

URL: http://qjfr.ir/article-1-94-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( 11-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4712