اثر بخشی آموزش برنامه غنی سازی رابطه بر بهزیستی ذهنی کارکنان آموزش و پرورش
|
مهدی زارع بهرام آبادی ، اکرم پوزاد ، سمیه سلیمانی ، سپیده جعفری  |
|
|
چکیده: (4841 مشاهده) |
اثر بخشی آموزش برنامه غنی سازی رابطه بر بهزیستی ذهنی کارکنان آموزش و پرورش
دکتر مهدی زارع بهرام آبادی1
اکرم پوزاد2
سمیه سلیمانی3
سپیده جعفری4
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر برنامه آموزش غنیسازی رابطه بر بهبود بهزیستی ذهنی کارکنان آموزش و پرورش بود. روش پژوهش حاضر نیمه تجربی و با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بوده است. از مجموع 54 زوج فرهنگی ثبت نام کننده داوطلب و شاغل در آموزش و پرورش شهرستان منوجان کرمان، 24 نفر بعد از اجرای پیشآزمون به طور هدفمند انتخاب و سپس به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (هر گروه6 زوج). متغیر مستقل برنامه آموزش غنی سازی رابطه بود که در 8 جلسه روی گروه آزمایش انجام شد، اما روی گروه گواه هیچ مداخله ای صورت نگرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه بهزیستی ذهنی (SWB) بود. برای تحلیل دادهها از آزمون آماری تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد برنامه آموزش غنیسازی رابطه بر بهبود بهزیستی ذهنی زوجین و مؤلفههای آن شامل افزایش رضایت از زندگی، افزایش عاطفه مثبت و کاهش عاطفه منفی مؤثر بود. لذا میتوان نتیجه گرفت آموزش برنامه غنیسازی رابطه با تأثیر مثبت بر بهزیستی ذهنی و کمک به بهبود آن از طریق آموزش همدلی و حل مسئله و به خصوص مهارتهای مذاکره میتواند رشد بهزیستی ذهنی را در زوجین بهبود بخشد.
کلید واژگان: بهزیستی ذهنی، برنامه آموزش غنی سازی رابطه، رضایت از زندگی، عاطفه مثبت، عاطفه منفی
___________________________________________
تاریخ دریافت: 23/3/92 تاریخ پذیرش: 23/6/93
1. استادیار مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی (سازمان سمت) mz.bahramabadi@gmail.com
2. کارشناس ارشد مشاوره (نویسنده مسئول) a.pouzad@yahoo.com
3. کارشناسی ارشد مشاوره s.soleimani@yahoo.com
4. کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی paradise.paradise8@gmail.com |
|
واژههای کلیدی: بهزیستی ذهنی، برنامه آموزش غنی سازی رابطه، رضایت از زندگی، عاطفه مثبت، عاطفه منفی |
|
متن کامل [PDF 468 kb]
(1746 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/3/23 | پذیرش: 1393/6/23 | انتشار: 1395/11/1
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|