بررسی رابطه میان شیوههای فرزندپروری والدین و میزان اضطراب دانشآموزان
|
فرزانه یعقوبی راد |
|
|
چکیده: (6220 مشاهده) |
بررسی رابطه میان شیوههای فرزندپروری والدین و میزان اضطراب دانشآموزان
فرزانه یعقوبی راد1
چکیده
خانواده نخستین واحد اجتماعی است که کودک و نوجوان در آن فرآیند رشد شناختی، اجتماعی، عاطفی و روانی خود را تجربه میکنند، بنابراین روش فرزندپروری والدین بر چگونگی رشد و تکوین شخصیت کودکان و نوجوانان تاثیری بسزا میگذارد. هدف این تحقیق بررسی ارتباط میان شیوههای فرزندپروری و اضطراب دانشآموزان است. روش تحقیق حاضر پیمایشی است و ابزار گردآوری دادهها با استفاده از دو پرسشنامه استاندارد شیوههای فرزندپروری رابینسون و همکاران و پرسشنامه اضطراب مدرسه فیلیپس انجام گرفت است. جامعه آماری دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهر تهران است که از میان آنها با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده 80 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شده اند. برای تعیین اعتبار و روایی از اعتبار صوری استفاده شده است. برای پایایی ابزار تحقیق هم مبادرت به محاسبه آلفای کرونباخ شده که نتایج قابل قبولی به دست آمده است. تحلیل یافتهها نشان داد که میزان اضطراب دانشآموزان براساس سبک های تربیتی والدین معنادار است. میان شیوههای فرزندپروری والدین و پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی خانواده نیز طبق آزمون کیدو رابطه معنادار بوده است و خانوادههای برخوردار از پایگاه اقتصادی- اجتماعی پایین، شیوه تربیتی فرزندشان بیشتر سبک استبدادی و خانوادههای پایگاه اقتصادی متوسط و بالا سبک تربیتیشان اغلب سبک منطقی بوده است. میزان اضطراب در دانشآموزان دختر بیش از دانشآموزان پسر است. همچنین میزان اضطراب دانشآموزان پایگاه اقتصادی- اجتماعی پایین بیشتر از پایگاه متوسط و بالاست.
کلید واژگان: شیوههای فرزندپروری، اضطراب دانشآموزان، پایگاه اقتصادی- اجتماعی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 6/4/93 تاریخ پذیرش: 10/12/94
1.دانشجوی دکتری مدیریت و برنامهریزی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)، شاغل در دانشگاه فرهنگیان و مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی farzanehrad@yahoo.com |
|
واژههای کلیدی: شیوههای فرزندپروری، اضطراب دانشآموزان، پایگاه اقتصادی- اجتماعی |
|
متن کامل [PDF 276 kb]
(11505 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/4/6 | پذیرش: 1394/12/10 | انتشار: 1395/11/1
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|