اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر مؤلفه های بهزیستی روانشناختی مادران
|
محسن شکوهی یکتا ، محسن رفیع خواه ، نیره زمانی ، جواد پورکریمی |
|
|
چکیده: (4053 مشاهده) |
اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر مؤلفه های بهزیستی روانشناختی مادران
دکتر محسن شکوهی یکتا1
محسن رفیع خواه2
نیره زمانی3
دکتر جواد پورکریمی4
چکیده
موضوع پژوهش حاضر مطالعه تأثیر کارگاه های آموزش مدیریت خشم با رویکرد شناختیـ رفتاری بر مؤلفههای بهزیستی روانشناختی در مادران است. مطالعه به شیوه شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون تک گروهی اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران ساکن شهر تهران و نمونه آماری دربرگیرنده 81 مادر بود که از میان مناطق 1 تا 5 شهر تهران به صورت نمونه گیری غیر احتمالی و داوطلبانه برای شرکت در برنامه آموزشی ثبتنام کرده بودند. شرکتکنندگان در چهار کارگاه، 20 نفر در هر کارگاه با برنامه و شرایط یکسان آموزش دیدند. کارگاه های آموزش مدیریت خشم به مدت 7 هفته، هفته ای یک جلسه دو ساعته برگزار شد. آزمودنی ها در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون به مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (1989) پاسخ دادند. بر اساس نتایج به دست آمده از آزمون t وابسته، از مؤلفههای مقیاس بهزیستی روانشناختی تغییرات میانگینهای مؤلفههای زندگی هدفمند و رشد شخصی از نظر آماری معنادار بوده اما مقایسه میانگینهای پیش آزمون- پسآزمون مؤلفههای پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری و تسلط بر محیط حاکی از آن بود که تغییرات ایجادشده معنادار نیست. در پایان، بحث و نتیجهگیری و تبیین یافتههای پژوهش ارائه شده است.
کلیدواژگان: مدیریت خشم، کنترل خشم، بهزیستی روانشناختی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 1/2/93 تاریخ پذیرش: 4/8/93
1. دانشیار دانشگاه تهران (نویسنده مسئول) myekta@ut.ac.ir
2. کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران m.rafikhah@gmail.com
3. دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران Nh_zamani@yahoo.com
4. استادیار دانشگاه تهران jpkarimi@gmail.com |
|
واژههای کلیدی: مدیریت خشم، کنترل خشم، بهزیستی روانشناختی |
|
متن کامل [PDF 569 kb]
(2298 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/2/1 | پذیرش: 1393/8/4 | انتشار: 1395/11/1
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|