طراحی و اعتبار بخشی الگوی ارزشیابی کیفی و نظام بازخورد درس علوم تجربی پایه اول راهنمایی به والدین دانش آموزان و جریان یادگیری
|
منوچهر فضلی خانی  |
|
|
چکیده: (5915 مشاهده) |
طراحی و اعتبار بخشی الگوی ارزشیابی کیفی و نظام بازخورد درس علوم تجربی پایه اول راهنمایی به والدین دانش آموزان و جریان یادگیری
دکتر منوچهر فضلیخانی1
چکیده
از آنجایی که یکی از کارکردهای نظام ارزشیابی، ارائه بازخورد اصلاح گرانه به والدین دانش آموزان و جریان یادگیری است، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگو و مدل ارزشیابی کیفی و بازخوردهای مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به والدین در درس علوم تجربی پایه اول راهنمایی انجام شده است. شالوده اولیه الگو بر اساس مطالعه فلسفی تعلیم و تربیت، اسناد بالادستی و میان دستی وزارت آموزش و پرورش ایران و تجارب کشورهای موفق با به کارگیری روشهای تطبیقی و پیمایشی طراحی شده است، سپس از طریق صاحب نظران و خبرگان موضوع اعتبارسنجی نظری شده و معلمان و سرگروه های درس علوم تجربی (189 نفر از 32 استان کشور) قابلیت عملی آن را سنجیدهاند. ابزارهای گردآوری داده ها در بخش متخصصان مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش معلمان پرسشنامه بوده است. پس از اجرای فرآیند اعتبار بخشی، داده های پژوهش با تحلیل آماری کیفی (برای بررسی نظرات صاحبنظران) و روش Ttest یک متغیره (برای پرسشنامه معلمان و سرگروه ها) مورد تحلیل قرار گرفته است. الگوی پیشنهاد شده (پس از اصلاحات) مورد تأیید اکثریت صاحب نظران (متخصصان انتخاب شده برای اعتبار نظری) قرار گرفته است. مؤلفه های الگوی فوق شامل روشهای ارزشیابی، اصول و اهداف، رویکرد و گونه های بازخوردی (تراکمی و فرآیندی) به مخاطبان اصلی (دانش آموز و والدین- معلم) است. نتایج حاصله از یافته ها حاکی از آن است که اکثریت معلمان و سرگروه های آموزشی علوم تجربی در حد زیاد یا خیلی زیاد معتقدند "این الگو در ارائه بازخورد رشددهنده به والدین و دانش آموزان در فرآیند یاددهی- یادگیری و بازخورد اصلاح گرایانه به معلم و جریان آموزشی قابل اجرا است." بنابراین با توجه به نتایج مذکور میتوان گفت که الگو قابلیت اجرایی در مدارس را داراست و میتواند موجب رشد کیفی دانش آموزان شود.
کلید واژگان: ارزشیابی کیفی، بازخورد رشد دهنده و سازنده، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، درس علوم تجربی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 18/1/93 تاریخ پذیرش: 19/11/93
عضو هیئت علمیپژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش fazli428@yahoo.com |
|
واژههای کلیدی: ارزشیابی کیفی، بازخورد رشد دهنده و سازنده، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، درس علوم تجربی |
|
متن کامل [PDF 443 kb]
(2779 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/1/18 | پذیرش: 1393/11/19 | انتشار: 1395/11/1
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|