[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 15، شماره 4 - ( 11-1397 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 120-103 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی رابطه درمانی والد-کودک بر استرس والدگری مادران و پذیرش والدینی کودکان دبستانی
عباس امان الهی ، افروز شادفر ، خالد اصلانی
چکیده:   (4438 مشاهده)
پژوهش حاضر، به منظور تعیین اثربخشی رابطه درمانی والد-کودک بر کاهش استرس والدگری مادران و افزایش پذیرش والدینی کودکان دبستانی شهر اهواز انجام شده است. جامعه این پژوهش شامل همۀ مادران دانش­‌آموزان مقطع ابتدایی ناحیه 2 اهواز در سال 1395 بودند. نمونه پژوهش (30 نفر) به صورت تصادفی از میان کسانی انتخاب شدند که به فراخوان پژوهشگر پاسخ داده بودند. در نهایت افراد به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (n=15) و گواه (n=15) گمارده شدند. مادران در ده جلسۀ آموزش رابطه درمانی والد-کودک بر اساس الگوی لندرث و براتون شرکت کردند، در حالی که اعضای گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند. داد‌‌ه ­ها در سه مرحله پیش آزمون، پس‌ ­آزمون و پیگیری گردآوری شدند. برای گرد­آوری اطلاعات از فرم کوتاه شاخص استرس فرزند­پروری و پرسشنامه طرد و پذیرش والدینی ویژه کودکان (فرم مادر) استفاده شده است. داده­‌ها به وسیله نرم ­افزار SPSS و به روش تحلیل کووایانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌­ها نشان دادند که مداخله رابطه درمانی والد-کودک منجر به کاهش استرس والدگری مادران و افزایش پذیرش والدگری کودکان در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه شده است. این نتایج در سطح 0/05>p  معنادار بودند. برای بررسی تداوم اثر مداخله رابطه درمانی  والد- کودک داده­‌های مرحله پیگیری با مرحله پیش­‌آزمون مورد مقایسه قرار گرفتند که نتایج نشان داد اثر این مداخله تا یک ماه پس از پایان جلسات رابطه درمانی والد-کودک تداوم داشته است. این نتایج نیز در سطح 0/05>p معنادار بودند. بنابراین می­توان نتیجه گرفت که برنامه رابطه درمانی کودک-والد برنامه‌­ای اثربخش برای کاهش استرس والدگری و افزایش پذیرش والدینی است.

 
واژه‌های کلیدی: رابطه درمانی والد-کودک، استرس والدگری، پذیرش والدینی
متن کامل [PDF 738 kb]   (3558 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/3/7 | پذیرش: 1397/2/10 | انتشار: 1397/11/13
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amanelahi, Ph.D. A, Shadfar A, Aslani, Ph.D. K. Effects of Child-Parent Relationship Therapy on Maternal Parenting Stress and Parental Acceptance of Primary School Children. QJFR 2019; 15 (4) :103-120
URL: http://qjfr.ir/article-1-871-fa.html

امان الهی عباس، شادفر افروز، اصلانی خالد. اثربخشی رابطه درمانی والد-کودک بر استرس والدگری مادران و پذیرش والدینی کودکان دبستانی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1397; 15 (4) :103-120

URL: http://qjfr.ir/article-1-871-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 4 - ( 11-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660