[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 4 - ( 11-1397 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 85-102 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر سبکهای اسنادی دانش آموزان
دکتر فریده حمیدی ، هانیه جلیلیان
چکیده:   (234 مشاهده)
تاثیر شناخت ­درمانی مبتنی بر ذهن‌­آگاهی بر سبکهای اسنادی دانش آموزان

دکتر  فریده حمیدی1
 هانیه جلیلیان2

چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی شناخت ­درمانی مبتنی بر ذهن‌­آگاهی بر سبکهای اسنادی دانش‌آموزان بود. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل همۀ دانش‌آموزان دختر سال سوم دبیرستان مریم شهرستان خرمشهر بوده که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بوده اند. آزمودنیهای پژوهش شامل 30 دانش‌آموز دختر بود که از میان دانش‌آموزان دبیرستان‌ مریم خرمشهر به صورت تصادفی ساده، انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (15 نفر در هر گروه) جایگزین شدند. برای اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه سبک اسنادی سلیگمن(1984) استفاده شده است. همچنین گروه آزمایش تحت تأثیر پروتکل درمانی شناخت­‌درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی طی هشت جلسه نود دقیقه ای در دو ماه قرار گرفتند. برای تحلیل داده‌­ها از روشهای آماری توصیفی(میانگین، انحراف معیار و واریانس) و در بعد استنباطی از روش تحلیل کوواریانس (ANCOVA) استفاده شده است. نتایج نشان داد که شناخت­‌درمانی مبتنی بر ذهن‌­آگاهی در درماندگی آموخته‌شده دانش‌آموزان مؤثر بوده است، به‌طوری‌که سبب افزایش سبک اسناد رویدادهای منفی و مثبت دانش‌آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل ‌شده است(0/05≥p). بنابراین تمرینهای شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، با افزایش آگاهی افراد نسبت به لحظه حال بر نظام شناختی و پردازش اطلاعات دانش آموزان و نیز عملکرد آنها تاثیری مثبت دارد. از این رو پیشنهاد می­شود که کارگاههای آموزشی ذهن آگاهی و دوره‌های ضمن خدمت برای معلمان و مشاوران جهت آشنایی با ذهن آگاهی و اجرای هر چه بهتر آن در مدارس و مراکز مشاوره وابسته به آموزش پرورش برگزار شود.
 
کلیدواژگان: شناخت­ درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی، درماندگی آموخته­شده، سبکهای اسنادی، دانش‌آموزان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 96/2/24                     تاریخ پذیرش: 97/2/10
1. دانشیار روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (نویسنده مسئول)fhamidi@sru.ac.ir 
2. دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی Haniejalilian302@gmail.com
واژه‌های کلیدی: شناخت‌ درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی، درماندگی آموخته‌شده، سبکهای اسنادی، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 615 kb]   (65 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamidi, Ph.D. F, Jalilian H. Effects of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Attributional Styles of Students. QJFR. 2019; 15 (4) :85-102
URL: http://qjfr.ir/article-1-869-fa.html

حمیدی فریده، جلیلیان هانیه. تاثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر سبکهای اسنادی دانش آموزان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1397; 15 (4) :85-102

URL: http://qjfr.ir/article-1-869-fa.html



دوره 15، شماره 4 - ( 11-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3855