[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 4 - ( 11-1397 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 27-48 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه شرم مادر و هوش موفق (تحلیلی، عملی، خلاق) در فرزند: نقش میانجی نگرشهای ناکارآمد در فرزند
دکتر آزاده فرقدانی
چکیده:   (750 مشاهده)
رابطه شرم مادر و هوش موفق (تحلیلی، عملی، خلاق) در فرزند: نقش میانجی نگرشهای ناکارآمد در فرزند

دکتر آزاده فرقدانی1
 
چکیده 
پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط مستقیم و غیر مستقیم شرم در مادر با هوش موفق(تحلیلی، عملی و خلاق) در فرزند بر اساس نقش میانجی نگرشهای ناکارآمد(اهمیت قضاوت دیگران، نیاز به خشنودی دیگران، نیاز به تایید دیگران، آسیب پذیری و  ایده ال گرایی) در فرزندان انجام شده است. جامعه پژوهش همۀ مادران سرپرست خانوار دارای فرزند نوجوان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) اسلامشهر و فرزندان نوجوان مشغول به تحصیل آنها در مدارس عادی مقطع متوسطه بوده است. پس از ارائه مقیاس شرم ریزوی(2009) به مادران (250 نفر) به منظور تفکیک مادران دارای تجربه شرم، پرسشنامه‌های هوش موفق گریگورنکو و استرنبرگ (2002) و نگرشهای ناکارآمد وایزمن و بک (1978) در اختیار فرزندان آنها (250 نفر، 18-15 سال) قرار گرفت. تحلیل داده‌ها با تعداد نهایی 245 نفر(به دلیل افت آزمودنی) با رگرسیون چند متغیره و بر اساس تحلیل مسیر صورت گرفت. یافته هاحاکی از عدم رابطه مستقیم شرم مادر با هوش موفق و ابعاد آن است. همچنین شرم با میانجی­گری نگرشهای ناکارآمد اهمیت قضاوت دیگران و آسیب ‌پذیری با هوش موفق، هوش عملی و هوش تحلیلی رابطه دارد. نگرش ناکارآمد اهمیت قضاوت دیگران نیز میانجی رابطه شرم مادر با هوش خلاق است. بنابراین شرم مادر به طور غیرمستقیم با افزایش نگرشهای ناکارآمد در فرزند، هوش موفق و ابعاد آن را در فرزند کاهش می‌دهد. نگرشهای ناکارآمد و اساساً سازه‌های شناختی یکی از میانجی‌های مهم تأثیرگذاری شرم به منزلۀ یک گرایش کلی شخصیتی و هیجانی در مادر بر عملکرد شناختی فرزند است.
 
کلید واژگان: شرم، هوش موفق، نگرشهای ناکارآمد
 
 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 96/8/9                     تاریخ پذیرش: 97/2/21
1. استادیار گروه روانشناسی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران(نویسنده مسئول)  edalataz@gmail.com
واژه‌های کلیدی: شرم، هوش موفق، نگرشهای ناکارآمد
متن کامل [PDF 567 kb]   (197 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farghadani, Ph.D. A. The Relationship between Maternal Shame and Successful Intelligence of Children (Analytical, Practical, Creative): The Mediating Role of Children’s Dysfunctional Attitudes. QJFR. 2019; 15 (4) :27-48
URL: http://qjfr.ir/article-1-866-fa.html

فرقدانی آزاده. رابطه شرم مادر و هوش موفق (تحلیلی، عملی، خلاق) در فرزند: نقش میانجی نگرشهای ناکارآمد در فرزند. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1397; 15 (4) :27-48

URL: http://qjfr.ir/article-1-866-fa.html



دوره 15، شماره 4 - ( 11-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3974