[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 11، شماره 3 - ( 9-1393 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 96-79 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش مهارتهای زندگی والدین در کارکرد خانواده و عملکرد تحصیلی فرزندان
اعظم زارع ، ملوک خادمی ، نسرین یاراحمدیان
چکیده:   (4671 مشاهده)

نقش مهارتهای زندگی والدین در کارکرد خانواده و عملکرد تحصیلی فرزندان

اعظم زارع1

دکتر ملوک خادمی2

نسرین یاراحمدیان3

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی میزان برخورداری والدین از مهارتهای زندگی و ارتباط آن با کارکرد خانواده و عملکرد تحصیلی فرزندان آنها انجام شده است.نمونه پژوهش شامل 120 دانش ­آموز دختر دوره راهنمایی و  والدین آنها (120پدر و 120مادر)بوده است که با روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شده‌اند.جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه مهارتهای زندگی، کارکرد خانواده(FAD) و میانگین نمره‌‌های درسی دانش‌آموزان در نیمسال اول سال تحصیلی 91-90استفاده شده است. تحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیره، و آزمونtانجام گرفته است. نتایج نشان می­دهد که میان میزان برخورداری والدین از مهارتهای زندگی،کارکرد خانواده و خرده مقیاسهای آن(توانایی حل مسئله، ارتباط، نقشها، کنش عاطفی، آمیختگی عاطفی و کنترل رفتار) همبستگی معنادار وجود دارد(05/0p<). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان می‌دهد که مهارتهای زندگی والدین پیش‌بینیکننده کارکرد خانواده است. از دیگر یافته‌های پژوهش این بوده است که به لحاظ آماری میان میانگین نمرات درسی فرزندان و نمره مهارتهای زندگی پدرانهمبستگی وجود دارد، اما میان میانگین نمرات درسی فرزندان و نمره مهارتهای زندگی مادران همبستگی وجود ندارد.با توجه به نتایج پژوهش ضروری است که برای حفظ سلامت جامعه و بهبود کارکرد خانواده، زمینه را برای بهره‌مند کردن والدین از مهارتهای زندگی فراهم کرد و آموزش مهارتهای زندگی را به صورت جدی‌تر و سازمان یافته‌تر در همه مؤسسات و سازمانها به اجرا درآورد.

کلید واژگان:مهارتهای زندگی، کارکرد خانواده، عملکرد تحصیلی

­­­­­­­­­­­­­­­­­_____________________________

تاریخ دریافت: 11/3/93                     تاریخ پذیرش: 19/7/94

1. دانش‌آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی از دانشگاه الزهرا(س)az.zareh@yahoo.com

2. استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا(س)khademim@yahoo.com

3. کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی از دانشگاه الزهرا(س) (نویسنده مسئول)yarahmadiann@yahoo.com

واژه‌های کلیدی: مهارتهای زندگی، کارکرد خانواده، عملکرد تحصیلی
متن کامل [PDF 362 kb]   (6487 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/3/11 | پذیرش: 1394/7/19 | انتشار: 1395/10/25
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zare’ A, Khademi, Ph. D. M, Yarahmadian, M.A. N. The Impact of Parents’ Life Skills on Family General Functioning and Children’s Academic Achievement. QJFR 2014; 11 (3) :79-96
URL: http://qjfr.ir/article-1-79-fa.html

زارع اعظم، خادمی ملوک، یاراحمدیان نسرین. نقش مهارتهای زندگی والدین در کارکرد خانواده و عملکرد تحصیلی فرزندان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1393; 11 (3) :79-96

URL: http://qjfr.ir/article-1-79-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( 9-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645