[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 3 - ( 9-1397 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 51-70 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محتوای کتابهای درسی هدیه های آسمان پایه دوم تا ششم دورۀ ابتدایی و میزان انطباق آنها با شایستگیهای پایه سند برنامه درسی ملی
محمدرحیم نوری، دکتر محمد علی احمدوند ، دکتر محمد غفاری
چکیده:   (33 مشاهده)
تحلیل محتوای کتابهای درسی هدیه­‌های آسمان پایه دوم تا ششم دورۀ ابتدایی و میزان انطباق آنها با شایستگیهای پایه سند برنامه درسی ملی

 محمدرحیم نوری1
 دکتر محمد­علی احمدوند2
 دکتر محمد غفاری3

چکیده
هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتابهای درسی هدیه‌­های آسمان پایه دوم تا ششم دوره ابتدایی(سال تحصیلی 95 -1394) و بررسی میزان همخوانی آنها با شایستگیهای پایه سند برنامه‌­درسی ملی (تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق) است. برای گرد‌آوری داده‌ها از روش سندکاوی (کتابهای درسی) استفاده شده است. برای محاسبه فراوانی، بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت، روش آنتروپی شانون به کار رفته است. جامعه و نمونه آماری، کتابهای درسی هدیه‌­های آسمان پایه دوم تا ششم ابتدایی بود. با بررسی 1381 جمله به‌ عنوان واحد تحلیل، این نتیجه حاصل شده است که مؤلفه­های علم، ایمان، تعقل، عمل و اخلاق به ترتیب 34/84، 20/2، 22/6، 14/85و 7/53 درصد فراوانی را داشته اند. در این کتابها بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه عمل (0/40) و کمترین مربوط به مؤلفه اخلاق(0/048) به دست آمده است. فراوانی و اثربخشی مؤلفه اخلاق کمتر از حد انتظار بود. با عنایت به رویکردهای مطرح شده در سند برنامه درسی ملی، مبنی براینکه انتخاب و سازماندهی محتوا باید به گونه ای باشد که کتابهای تالیف شده در عرصه علم، عمل و اخلاق به صورت یکپارچه و به هم پیوسته ارائه شوند تا زمینه کسب معرفت و شکل­‌گیری دو صلاحیت مبنایی یعنی تعقل و ایمان را فراهم کنند، این پژوهش نشان داد که توزیع  بعضی عناصر پنجگانه در محتوای کتابها و واحدهای تحلیل از تعادل و انطباق کمتری برخوردار است. پیشنهاد می­شود برای هماهنگی بیشتر با اهداف سند برنامه درسی ملی، عناصری که در محتوای کتابهای مورد مطالعه، از ضریب اهمیت و  بار اطلاعاتی کمتری برخوردارند، بیشتر مورد توجه قرارگیرند.

کلید واژگان: تحلیل محتوا، سند برنامه­‌درسی ملی، کتابهای هدیه­‌های آسمان، شایستگیهای پایه

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 96/10/19                 تاریخ پذیرش: 97/7/9
1.  دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراکmrnouri@azad.ac.ir
2. دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، دانشکده علوم انسانی  (نویسنده مسئول)                ma_ahmadvand@azad.ac.ir
3. استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس، دانشکده مدیریت  m.ghafari51@gmail.com
واژه‌های کلیدی: تحلیل محتوا، سند برنامه‌درسی ملی، کتابهای هدیه‌های آسمان، شایستگیهای پایه
متن کامل [PDF 543 kb]   (12 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۹/۱۰
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nouri M, Ahmadvand, Ph.D. M, Ghaffari, Ph.D. M. A Content Analysis of Grades 2-6 Hedyehayeh Aseman Textbooks to Assess their Consistency with Core Competencies of the National Curriculum. QJFR. 2018; 15 (3) :51-70
URL: http://qjfr.ir/article-1-774-fa.html

نوری محمدرحیم، احمدوند محمد علی، غفاری محمد. تحلیل محتوای کتابهای درسی هدیه های آسمان پایه دوم تا ششم دورۀ ابتدایی و میزان انطباق آنها با شایستگیهای پایه سند برنامه درسی ملی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1397; 15 (3) :51-70

URL: http://qjfr.ir/article-1-774-fa.html



دوره 15، شماره 3 - ( 9-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790