[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 2 - ( 6-1397 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 87-108 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسۀ پیشرفت، انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی دختران دو گروه از مادران با همکاری بالا و پایین در امور تحصیلی 
دکتر محمدرضا اسدی یونسی ، فرزانه بخشی، دکتر میترا راستگو مقدم
چکیده:   (152 مشاهده)
مقایسۀ پیشرفت، انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی دختران دو گروه از مادران با همکاری بالا و پایین در امور تحصیلی
 
دکترمحمدرضا اسدی ­یونسی1
فرزانه بخشی2
دکترمیترا راستگو مقدم3


چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ پیشرفت، انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی دو گروه از دختران دورۀ دوم متوسطۀ شهر بیرجند بود که برحسب میزان مشارکت بالا و پایین مادران آنها در امور تحصیلی انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی و از نوع علّی­-مقایسه­‌ای بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل همۀ دانش­‌آموزان دختر دورۀ دوم متوسطۀ شهر بیرجند در سال تحصیلی 94-1393 بود و گروههای نمونۀ مورد مقایسه، در مجموع شامل 60 آزمودنی بودند که با روش نمونه­‌گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. برای گرد­آوری  داده‌­های پژوهش ابتدا در مرحلۀ اول پرسشنامۀ "ادراک از مشارکت مادران در امور تحصیلی فرزندان" روی 180 آزمودنی اجرا شد و پس از محاسبۀ نمرات اکتسابی دانش­‌آموزان در این پرسشنامه دو گروه 30 نفری(یک گروه با کمترین نمرات و یک گروه با بیشترین نمرات) به عنوان گروههای نمونه و برای مقایسه با هم انتخاب شدند. در مرحلۀ دوم، معدل نمرات پیشرفت تحصیلی، مقیاس انگیزش تحصیلی والرند و  خرده­‌مقیاس خودکارآمدی تحصیلی، برگرفته از پرسشنامۀ راهبردهای انگیزشی برای یادگیری مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده­‌ها با روش تحلیل واریانس چندمتغیره انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که دو گروه نمونه از نظر انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی دارای تفاوت معنادار بودند اما در پیشرفت تحصیلی تفاوت معنادار میان دو گروه مشاهده نگردید. به­‌عبارت دیگر انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی دخترانِ مادرانِ با مشارکت بالا به‌­طور معنا­دار بیشتر از دخترانِ مادرانِ با مشارکت پایین بود اما پیشرفت تحصیلی دو گروه تفاوت معنادار آماری با هم نداشت.
 
کلید واژگان: همکاری والدین، پیشرفت تحصیلی، انگیزش تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 95/4/6                  تاریخ پذیرش: 96/9/18
1.  استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند (نویسنده مسئول) yoonesi@birjand.ac.ir
2. کارشناس ارشد روان­شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند  bakhshi.farzane@gmail.com
3.  استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند                     m.rastgoumaghadam@birjand.ac.ir
واژه‌های کلیدی: همکاری والدین، پیشرفت تحصیلی، انگیزش تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی
متن کامل [PDF 1305 kb]   (70 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۶/۲۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadi Yoonesi, Ph.D. M, Bakhshi F, Rastgoumoghadam, Ph.D. M. A Comparison of Academic Achievement, Motivation and Self-Efficacy of High Schools Girls Based on their Mothers’ Engagement with Children’s Learning. QJFR. 2018; 15 (2) :87-108
URL: http://qjfr.ir/article-1-693-fa.html

اسدی یونسی محمدرضا، بخشی فرزانه، راستگو مقدم میترا. مقایسۀ پیشرفت، انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی دختران دو گروه از مادران با همکاری بالا و پایین در امور تحصیلی . فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1397; 15 (2) :87-108

URL: http://qjfr.ir/article-1-693-fa.html



دوره 15، شماره 2 - ( 6-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781