[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 2 - ( 6-1397 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 7-30 برگشت به فهرست نسخه ها
غنی سازی "محیط یادگیری خانه " دانش آموزان با جهش تحصیلی: مقایسه گروه جهش کرده با گروههای همتای غیر جهشی 
دکتر ابراهیم طلایی ، دکتر حمیدرضا حسن آبادی، گلرخ برارپور، آزاده سید میرزایی جهقی، علیرضا بانشی
چکیده:   (198 مشاهده)
غنی­‌سازی "محیط یادگیری خانه­" دانش‌­آموزان با جهش تحصیلی: مقایسه گروه‌جهش‌­کرده با گروههای همتای غیر جهشی

دکتر ابراهیم طلایی1
دکتر حمیدرضا حسن‌­آبادی2
 گلرخ برارپور 3
 آزاده سید میرزایی جهقی4
علیرضا بانشی5


چکیده
این مطالعه، "محیط یادگیری خانه" دانش‌آموزان جهشی و همتایان غیر جهشی آنها را با در نظر گرفتن دو مؤلفه‌ میزان مشارکت والدین در فعالیتهای یادگیری کودک در خانه و همچنین مشارکت والدین در اجتماعات محلی به همراه دانش‌آموزان مقایسه کرده است. محیط یادگیری خانه یکی از عناصر مهم در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و رشد اجتماعی عاطفی آنهاست. فرضیه این است که دانش آموزان جهشی نسبت به گروههای همتا، دارای محیط یادگیری غنی­‌تر در خانه باشند. در این مطالعه طولی، یک گروه آزمایشی (آنهایی که از پایه دوم به چهارم جهش کرده اند) و دو گروه همتا (الف: همکلاسیهای قدیم گروه آزمایشی که جهش نکرده و به صورت عادی به پایه سوم رفته اند؛ ب: همکلاسیهای جدید گروه آزمایشی که در پایه چهارم اند، اما یک سال از نظر سنی بزرگترند) در نظر گرفته شده اند. نتایج حاصل از مقایسه سه گروه حاکی از این است که مشارکت و درگیری والدین در هر سه گروه تقریباً یکسان بوده و در این زمینه تفاوتی معنادار میان سه گروه دیده نشده است. همچنین میزان همکاری با اجتماعات محلی در هر سه گروه مشابه گزارش شده و تفاوت در سه گروه آزمودنی معنادار نبوده است. این یافته با فرضیه مقاله مغایرت دارد و تبیین آن گرچه نیازمند داده­‌های بیشتری است اما می‌­تواند نشان دهد یا همه والدین (اعم از والدین دانش آموزان جهش کرده و جهش نکرده) به غنی سازی محیط یادگیری خانه به یک اندازه همت می‌گمارند یا اینکه والدین جهشی زیر حد انتظار، در این زمینه اقدام می­کنند.
 
کلیدواژگان: جهش تحصیلی، محیط یادگیری خانه، مشارکت والدین، همکاری با اجتماعات محلی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 95/11/14                  تاریخ پذیرش: 96/9/4
1. استادیار گروه تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران (نویسنده مسئول) e.talae@modares.ac.ir
2. استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران  hrhassanabadi@gmail.com
3. کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران  gol_bararpour@yahoo.com
4. کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران mirzaee.azadeh@gmail.com
5. دانشجوی دکتری روانسنجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران alibaneshi4@gmail.com
واژه‌های کلیدی: جهش تحصیلی، محیط یادگیری خانه، مشارکت والدین، همکاری با اجتماعات محلی
متن کامل [PDF 1533 kb]   (109 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۴ | انتشار: ۱۳۹۷/۶/۲۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Talaee, Ph.D. E, Hassanabadi, Ph.D. H, Bararpour G, Seyed Mirzaee Jehaghi A, Baneshi A. Enriching Home Learning Environment of Gifted Children: A Comparison between those who did Grade Skipping and their Counterparts. QJFR. 2018; 15 (2) :7-30
URL: http://qjfr.ir/article-1-689-fa.html

طلایی ابراهیم، حسن آبادی حمیدرضا، برارپور گلرخ، سید میرزایی جهقی آزاده، بانشی علیرضا. غنی سازی "محیط یادگیری خانه " دانش آموزان با جهش تحصیلی: مقایسه گروه جهش کرده با گروههای همتای غیر جهشی . فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1397; 15 (2) :7-30

URL: http://qjfr.ir/article-1-689-fa.html



دوره 15، شماره 2 - ( 6-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781