مقایسه اثربخشی الگوی مشورت رفتاری مشترک با آموزش والدین براساس رویکرد آدلری بر کاهش نشانگان درونی سازی و برونی سازی کودکان 8 تا 10 ساله شهر تهران
|
زهرا کاشانی نسب ، ولی الله فرزاد ، شکوه نوابی نژاد ، مهدی زارع بهرام آبادی |
|
|
چکیده: (4198 مشاهده) |
مقایسه اثربخشی الگوی مشورت رفتاری مشترک با آموزش والدین براساس رویکرد آدلری بر کاهش نشانگان درونی سازی و برونی سازی کودکان 8 تا 10 ساله شهر تهران
زهرا کاشانی نسب1
دکتر ولی الله فرزاد2
دکتر شکوه نوابی نژاد 3
دکتر مهدی زارع بهرام آبادی4
چکیده
مهمترین عامل بروز مشکلات هیجانی و رفتاری در فرزندان محیط خانواده است. هدف از پژوهش حاضرمقایسه اثربخشی الگوی مشورت رفتاری مشترک با آموزش والدین براساس رویکرد آدلری بر کاهش نشانگان درونی سازی و برونی سازی کودکان 8 تا 10 ساله شهر تهران بوده است. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. به این منظور، از میان مادرانی که با توجه به پرسشنامه سنجش مبتنی بر تجربه آخنباخ(ASEBA)فرم سیاهه رفتاری کودکان(CBCL) و انجام یک مصاحبه نیمه ساختاریافته، مطابق با معیارهای این پژوهش بودند، درمجموع 40 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند و به روش تصادفی در چهار گروه آزمایشی و یک گروه گواه جایگزین شدند(هر گروه 8 نفر). گروههای آزمایشی هفته ای یکبار و به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای مورد آموزش قرار گرفتند؛ درحالیکه گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. یافته ها نشان دادند که نمره کلی نشانگان درونی سازی و برونی سازی کودکان کاهش معناداری داشته است. تغییرات ایجاد شده در پیگیری 30 روزه نیز ماندگار بود. از این رو، آموزش والدین میتواند بر کاهش نشانگان درونی سازی و برونی سازی کودکان مؤثر باشد.
کلید واژگان:الگوی مشورت رفتاری مشترک، آموزش والدین براساس رویکرد آدلری، نشانگان درونی سازی، نشانگان برونی سازی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 1/8/94 تاریخ پذیرش: 9/12/94
1. دانشجوی دکتری رشته مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهرانz.kashaninasab@yahoo.com
2. دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، نویسنده مسئولvfarzad@yahoo.com
3. استاد تمام، دانشگاه خوارزمیnavabinejad@yahoo.com4.دانشیار گروه علوم رفتاری مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی، سازمان سمتmz.bahramabadi@gmail.com
|
|
واژههای کلیدی: الگوی مشورت رفتاری مشترک، آموزش والدین براساس رویکرد آدلری، نشانگان درونی سازی، نشانگان برونی سازی |
|
متن کامل [PDF 433 kb]
(1345 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/8/1 | پذیرش: 1394/12/9 | انتشار: 1395/10/18
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|