[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 1 - ( 3-1397 ) ::
جلد 15 شماره 1 صفحات 19-38 برگشت به فهرست نسخه ها
بازنمایی ادراک و تجربه زیسته معلمان از منزلت اجتماعی‌شان: مطالعه‌ای به روش پدیدارشناسی
سمیه مهدیان، دکتر رضوان حکیم زاده ، دکتر سعید صفایی موحد، دکتر کیوان صالحی
چکیده:   (560 مشاهده)
بازنمایی ادراک و تجربه زیسته معلمان از منزلت اجتماعی‌شان: مطالعه‌ای به روش  پدیدارشناسی

سمیه مهدیان1
دکتر رضوان حکیم زاده2
دکتر سعید صفایی موحد3
دکتر کیوان صالحی4


چکیده
کیفیت زندگی و منزلت اجتماعی معلمان، نشانه‌ای آشکار از روند رشد و تعالی یا نابودی و تباهی هر جامعه است و کیفیت عقلانیت در سرمایه‌گذاری و تخصیص بودجه را نمایان می‌سازد. در پژوهش حاضر تلاش شده‌است تا ادراک و تجربه زیسته معلمان از منزلت اجتماعی­ شان، مورد واکاوی قرار گیرد. به این‌منظور 16 معلم از مدارس ابتدایی پسرانه منطقه 14 شهر تهران به‌شیوۀ هدفمند، انتخاب‌ و داده‌ها به روش مصاحبه نیمه‌ساختاریافته گردآوری ‌شدند. نتایج‌ نشان‌ می‌دهند که شمار اندکی از معلمان به ‌دلیل پررنگ بودن بُعد معنوی حرفۀ معلمی، از منزلت اجتماعی‌شان راضی هستند، اما در اکثر موارد، معلمان به‌دلیل مخاطرات در چهار بُعد سازمانی، اقتصادی، اجتماعی و شخصی از منزلت اجتماعی حرفه خود ناراضی‌ هستند. از مهم­ترین نشانگرهای شناسایی‌ شده مؤثر بر نارضایتی معلمان در بُعد اقتصادی می‌توان به حقوق، مزایا و عدم اعتبار شغلی، در بُعد سازمانی به عملکرد مسئولان، کیفیت ورودیها و ملاکها و معیارهای ارتقا در حرفه، در بُعد اجتماعی به ‌فرهنگ مادی جامعه و معیارهای مادی‌گرایانۀ منزلت اجتماعی، فرهنگ والدین و دانش‌آموزان، جایگاه حرفه معلمی در مقایسه با سایر مشاغل، عملکرد رسانه‌ها و در بُعد شخصی به کاهش تعلق حرفه‌ای، احساس و افکار شخصی، ذهنیت معلم، رفتار شخصی و اخلاق حرفه ای اشاره کرد. کنکاش در مستندات پژوهشی و روایتهای معلمان نشان داد که وضعیت موجود، تمایل به کار مولد و تعلق حرفه‌ای را به شدت کاهش داده است و ضمن بروز بی‌انگیزگی، کم‌کاری و خستگی مفرط، علاقه به خروج از حرفه معلمی و بروز احساس پشیمانی از انتخاب این حرفه را موجب شده است.

کلید واژگان: جایگاه اجتماعی معلمان، ادراک از منزلت اجتماعی، منزلت اجتماعی، پژوهش کیفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 95/8/3                   تاریخ پذیرش: 96/9/4
1. کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران mahdian92@alumni.ut.ac.ir
2. دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران (نویسنده مسئول) hakimzadeh@ut.ac.ir
3. رئیس نظارت و ارزشیابی آموزشی، شرکت ملی نفت ایران s.safaei@nioc.ir
4. استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران keyvansalehi@ut.ac.ir
واژه‌های کلیدی: جایگاه اجتماعی معلمان، ادراک از منزلت اجتماعی، منزلت اجتماعی، پژوهش کیفی
متن کامل [PDF 526 kb]   (73 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۴ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۱۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahdian S, Hakimzadeh, Ph.D. R, Safaei Movahed, Ph.D. S, Salehi, Ph.D. K. Teachers’ Perception of their Social Status: A Phenomenological Study Based on their Lived Experiences. QJFR. 2018; 15 (1) :19-38
URL: http://qjfr.ir/article-1-561-fa.html

مهدیان سمیه، حکیم زاده رضوان، صفایی موحد سعید، صالحی کیوان. بازنمایی ادراک و تجربه زیسته معلمان از منزلت اجتماعی‌شان: مطالعه‌ای به روش پدیدارشناسی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1397; 15 (1) :19-38

URL: http://qjfr.ir/article-1-561-fa.html



دوره 15، شماره 1 - ( 3-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3772