[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 1 - ( 3-1397 ) ::
جلد 15 شماره 1 صفحات 7-18 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان (P4C) به روش پژوهش مشارکتی بر مسئولیت پذیری دانش آموزان
لیلا فتحی، دکتر قدسی احقر
چکیده:   (517 مشاهده)
تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان (P4C) به روش پژوهش مشارکتی بر مسئولیت­ پذیری دانش‌­آموزان

لیلا فتحی 1
دکتر قدسی احقر 2


چکیـده
هدف پژوهش حاضر3 بررسی اثربخشی آموزش فلسفه برای کودکان (P4C) به روش پژوهش مشارکتی بر مسئولیت­‌پذیری دانش آموزان بوده است. این پژوهش شبه‌­تجربی از نوع پیش­‌آزمون پس­‌آزمون با گروه کنترل است. جامعۀ مورد مطالعه شامل همۀ دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه مدارس دولتی شهر تهران در سال 95-1394 بوده است که با بهره­‌گیری از روش نمونه­‌گیری چندمرحله ای، 50 تن از دانش‌آموزانی که مسئولیت­‌پذیری آنها پایین­تر از سطح متوسط بود انتخاب و با قرعه‌­کشی یک گروه به عنوان گروه آزمایش(25 نفر) و گروه دیگر به عنوان گروه گواه (25نفر) انتخاب شدند. برنامه آموزش فلسفه برای کودکان به روش پژوهش مشارکتی، روی گروه آزمایش در ده جلسه 90 دقیقه ای  اجرا شد در حالی که گروه کنترل هیچ گونه آموزشی در این زمینه دریافت نکرد. پس از مداخله در مرحله پس آزمون هر دو گروه (آزمایش و گواه) پرسشنامه مسئولیت‌­پذیری را تکمیل کردند. برای تحلیل داده‌­ها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس میان-گروهی) استفاده شده است. ضمن تایید فرضیه اصلی پژوهش، نتایج نشان داد که مسئولیت­پذیری دانش آموزانی که آموزش فلسفه برای کودکان را دریافت کرده اند به طور معناداری بالاتر از مسئولیت­پذیری دانش آموزانی است که این آموزش را دریافت نکرده اند. بنابراین آموزش فلسفه به روش پژوهش مشارکتی بر مسئولیت­‌پذیری دانش آموزان مؤثر است.  
 
کلید واژگان: فلسفه برای کودکان، روش پژوهش مشارکتی، مسئولیت‌­پذیری
 
 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 95/9/29                    تاریخ پذیرش: 96/9/29
1. دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران    l.fathi70@yahoo.com   
2. دانشیار سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش (نویسنده مسئول)      ahghar2004@yahoo.com
3. این مقاله برگرفته از رساله دکتری نویسنده اول می­ باشد.
واژه‌های کلیدی: فلسفه برای کودکان، روش پژوهش مشارکتی، مسئولیت‌پذیری
متن کامل [PDF 518 kb]   (103 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۱۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fathi L, Ahghar, Ph.D. G. Teaching Philosophy for Children (P4C) Using a Community of Inquiry Method and its Impact on Students’ Accountability. QJFR. 2018; 15 (1) :7-18
URL: http://qjfr.ir/article-1-560-fa.html

فتحی لیلا، احقر قدسی. تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان (P4C) به روش پژوهش مشارکتی بر مسئولیت پذیری دانش آموزان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1397; 15 (1) :7-18

URL: http://qjfr.ir/article-1-560-fa.html



دوره 15، شماره 1 - ( 3-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3772