ارتباط ویژگیهای شخصیتی و عزت نفس با شدت استفاده از فیس بوک در دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران
|
نرجس لطیفی، زهرا فلاحی |
|
|
چکیده: (3875 مشاهده) |
دسترسی به شبکه های اجتماعی از جمله فیسبوک پدیده ای رو به گسترش است و هر روز شمار بیشتری از افراد در زمره کاربران این شبکه ها قرار میگیرند. هدف این پژوهش بررسی ارتباط میان ویژگیهای شخصیتی و عزت نفس با شدت استفاده از فیس بوک در دانش آموزان دوره متوسطه دبیرستانهای شهر تهران بوده است.این پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان دورۀ متوسطه در سال تحصیلی 93-92 شهر تهران هستند. حجم جامعه برابر با 115129نفر بوده است که تعداد 300 نفر از دانش آموزان کاربر فیسبوک به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از طریق پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو، عزت نفس کوپراسمیت و شدت استفاده از فیسبوک مورد ارزیابی قرار گرفته اند. داده ها با شیوه های آمار توصیفی(میانگین، انحراف استاندارد، فراوانی و درصد) و آمار استنباطی(همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان)تحلیل شده اند.تحلیل داده ها نشان میدهد که ویژگیهای شخصیتی از جمله برونگرایی و وجدانی بودن و عزت نفس عمومی 48/0 درصد از شمار دوستان در فیسبوک، ویژگی توافق پذیری و عزت نفس عمومی و خانوادگی 33/0 درصد از مدت زمان استفاده از فیسبوک در طول شبانه روز و ویژگی شخصیتی روان رنجوری به طور منفی تنها 08/0 درصد از نگرش به یکی شدن فیس بوک با فعالیتهای روزانه را پیش بینی میکند. نتایج نشان میدهد که ویژگیهای شخصیتی و میزان عزت نفس افراد در ابعاد گوناگون میتواند شمار دوستان و مدت زمانی که در طول شبانه روز در این شبکه ها سپری میکنند، پیش بینی کند، اما پیش بینی کنندۀ مناسبی برای نگرش یکیشدن فیس بوک با فعالیتهای زندگی روزمره نیست.
|
|
واژههای کلیدی: شخصیت، عزت نفس، شدت استفاده از فیس بوک، دانش آموزان |
|
متن کامل [PDF 1443 kb]
(2366 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/1/20 | پذیرش: 1395/4/5 | انتشار: 1395/10/11
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|