[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 12، شماره 3 - ( 9-1394 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 50-33 برگشت به فهرست نسخه ها
روابط ساختاری ابعاد شخصیت و بهزیستی روانی با نقش میانجیگر حمایت اجتماعی ادراک­شده(خانواده)در مشاوران مدارس
راضیه عرب­زاده بنی­ اسدی، عباس رحمتی
چکیده:   (4102 مشاهده)

پژوهش حاضر به منظور تعیین روابط ساختاری ابعاد شخصیت و بهزیستی روانی با نقش میانجیگر حمایت اجتماعی ادراک­شده (خانواده) در میان مشاوران مدارس استان کرمان انجام شده است. برای این منظور، ۲۶۰ مشاور مدرسه به شیوه نمونه ­گیری تصادفی طبقه ­ای، از میان مشاوران مدارس شاغل در آموزش و پرورش استان کرمان در سال تحصیلی 93-1392انتخاب شدند. برای گرد­آوری داده­ها از مقیاس بهزیستی روانی ریف، شخصیت نئو و حمایت اجتماعی ادراک­شده زیمت و همکاران استفاده شده است.بعد از بررسی تحلیل تأییدی مقیاسها، ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری مورد تجزیه‌ وتحلیل قرار گرفت. یافته­ های پژوهش نشان داد که الگوی تدوین‌شده از برازش و برازندگی مطلوبی برخوردار است؛ همچنین از میان متغیرهای برون­زا، ابعاد شخصیت و مؤلفه‌های حمایت اجتماعی ادراک­ شده به طور معناداری مؤلفه­ های بهزیستی روانی را پیش­بینی کردند. برون­گرایی، باز بودن به تجربه، توافق­جویی، وظیفه­شناسی و مؤلفه‌ حمایت اجتماعی ادراک شده (خانواده) به طور مثبت و معنادار و روان­ رنجورخویی به صورت منفی و معنادار پیش­بینی کننده بهزیستی روانی هستند. با توجه به یافته­ های پژوهش می­توان نتیجه گرفت که بهزیستی روانی مشاوران مدارس متأثر از ابعاد شخصیت و حمایت اجتماعی ادراک­شده آنهاست. بنابراین به نظر می­رسد که لازمه ارتقای بهزیستی روانی مشاوران مدارس توجه جدی به ابعاد شخصیت و حمایت اجتماعی ادراک­شده آنان باشد.

واژه‌های کلیدی: بهزیستی روانی، ابعاد شخصیت، حمایت اجتماعی ادراک‌شده، مشاوران مدارس
متن کامل [PDF 627 kb]   (2234 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/3/25 | پذیرش: 1395/5/3 | انتشار: 1395/10/8
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Perceived Social Support from Family as a Mediator between Personality Dimensions and Psychological Well-Being among School Counselors. QJFR 2015; 12 (3) :33-50
URL: http://qjfr.ir/article-1-45-fa.html

عرب­زاده بنی­ اسدی راضیه، رحمتی عباس. روابط ساختاری ابعاد شخصیت و بهزیستی روانی با نقش میانجیگر حمایت اجتماعی ادراک­شده(خانواده)در مشاوران مدارس . فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1394; 12 (3) :33-50

URL: http://qjfr.ir/article-1-45-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( 9-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710