روابط ساختاری ابعاد شخصیت و بهزیستی روانی با نقش میانجیگر حمایت اجتماعی ادراکشده(خانواده)در مشاوران مدارس
|
راضیه عربزاده بنی اسدی، عباس رحمتی |
|
|
چکیده: (4102 مشاهده) |
پژوهش حاضر به منظور تعیین روابط ساختاری ابعاد شخصیت و بهزیستی روانی با نقش میانجیگر حمایت اجتماعی ادراکشده (خانواده) در میان مشاوران مدارس استان کرمان انجام شده است. برای این منظور، ۲۶۰ مشاور مدرسه به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای، از میان مشاوران مدارس شاغل در آموزش و پرورش استان کرمان در سال تحصیلی 93-1392انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاس بهزیستی روانی ریف، شخصیت نئو و حمایت اجتماعی ادراکشده زیمت و همکاران استفاده شده است.بعد از بررسی تحلیل تأییدی مقیاسها، ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که الگوی تدوینشده از برازش و برازندگی مطلوبی برخوردار است؛ همچنین از میان متغیرهای برونزا، ابعاد شخصیت و مؤلفههای حمایت اجتماعی ادراک شده به طور معناداری مؤلفه های بهزیستی روانی را پیشبینی کردند. برونگرایی، باز بودن به تجربه، توافقجویی، وظیفهشناسی و مؤلفه حمایت اجتماعی ادراک شده (خانواده) به طور مثبت و معنادار و روان رنجورخویی به صورت منفی و معنادار پیشبینی کننده بهزیستی روانی هستند. با توجه به یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت که بهزیستی روانی مشاوران مدارس متأثر از ابعاد شخصیت و حمایت اجتماعی ادراکشده آنهاست. بنابراین به نظر میرسد که لازمه ارتقای بهزیستی روانی مشاوران مدارس توجه جدی به ابعاد شخصیت و حمایت اجتماعی ادراکشده آنان باشد.
|
|
واژههای کلیدی: بهزیستی روانی، ابعاد شخصیت، حمایت اجتماعی ادراکشده، مشاوران مدارس |
|
متن کامل [PDF 627 kb]
(2234 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/3/25 | پذیرش: 1395/5/3 | انتشار: 1395/10/8
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|