[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 14، شماره 4 - ( 11-1396 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 28-7 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی نشانگان کارآفرینی معلمان و ارزیابی وضع موجود آن
حبیب الله نجفی هزارجریبی ، سکینه اشرفی
چکیده:   (4482 مشاهده)

معلمان کارآفرین افرادی هستند که شجاعت تغییر الگوهای آموزش سنتی را دارند. آنها به روشهای جدید فکر می­کنند و در راستای بهبود آموزش و یادگیری دانش‌­آموزان ابزارهای کمک آموزشی جدید تولید و از آنها بهره می­گیرند. پژوهش آمیختۀ حاضر با هدف شناسایی نشانگان معلمان کارآفرین و ارزیابی وضع موجود آن در مدارس شهر خرم‌آباد انجام‌شده است. در بخش کیفی از راهبرد پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد و با کاربست روشهای نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی، معلمان باتجربه، نمونه و مشهور که بنابر گزارش والدین و مدیران می‌توان آنها را کارآفرین تلقی کرد، انتخاب شدند و مورد مصاحبه قرار گرفتند. با استفاده از تحلیل محتوا و کدگذاری مصاحبه­‌ها، پنجاه نشانگر در 8 بعد (خلاقیت، مهارتهای آموزشی، ویژگیهای شخصیتی، خودکارآمدی، دانش ­افزایی، کار گروهی، مهارت ارتباطی و تفکر حل مسئله) طبقه‌­بندی شدند. در بخش کمّی پژوهش، راهبرد توصیفی از نوع همبستگی به کار گرفته شد و با استفاده از نشانگرهای شناسایی ‌شده پرسشنامه‌ای با روایی محتوایی تأییدشده و پایایی مناسب (آلفای کرونباخ بالاتر از 0/8) تدوین شد و 290 معلم آن را تکمیل کردند. از طریق تحلیل عاملی اکتشافی 48 نشانگر شناسایی‌شده در 8 بعد (خلاقیت، مهارتهای آموزشی، ویژگیهای شخصیتی، خودکارآمدی، دانش‌­افزایی، کار گروهی، مهارت ارتباطی و تفکر حل مسئله) طبقه­‌بندی شدند. در مرحله بعد با توجه به نتایج آزمون T تک نمونه‌ای، ابعاد هشتگانه معلمان کارآفرین به طور معناداری بالاتر از متوسط ارزیابی شد. نتایج پژوهش علاوه بر شناسایی نشانگان معلمان کارآفرین، شرایط و زمینه‌­های لازم را برای تقویت و توسعه مهارتهای کارآفرینی معلمان ایجاد خواهد کرد.

 
واژه‌های کلیدی: معلمان کارآفرین، مهارتهای آموزشی، خودکارآمدی، دانش‌افزایی، مهارت ارتباطی، کار گروهی، تفکر حل مسئله
متن کامل [PDF 730 kb]   (2537 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/6/22 | پذیرش: 1396/10/2 | انتشار: 1396/11/24
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi Hezarjaribi, Ph.D. H, Ashrafi S. Identifying Teachers’ Entrepreneurial Indicators and Evaluating the Current Status of Entrepreneurship among Teachers. QJFR 2018; 14 (4) :7-28
URL: http://qjfr.ir/article-1-449-fa.html

نجفی هزارجریبی حبیب الله، اشرفی سکینه. شناسایی نشانگان کارآفرینی معلمان و ارزیابی وضع موجود آن. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1396; 14 (4) :7-28

URL: http://qjfr.ir/article-1-449-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 4 - ( 11-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660