شناسایی نشانگان کارآفرینی معلمان و ارزیابی وضع موجود آن
|
حبیب الله نجفی هزارجریبی ، سکینه اشرفی |
|
|
چکیده: (4482 مشاهده) |
معلمان کارآفرین افرادی هستند که شجاعت تغییر الگوهای آموزش سنتی را دارند. آنها به روشهای جدید فکر میکنند و در راستای بهبود آموزش و یادگیری دانشآموزان ابزارهای کمک آموزشی جدید تولید و از آنها بهره میگیرند. پژوهش آمیختۀ حاضر با هدف شناسایی نشانگان معلمان کارآفرین و ارزیابی وضع موجود آن در مدارس شهر خرمآباد انجامشده است. در بخش کیفی از راهبرد پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد و با کاربست روشهای نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی، معلمان باتجربه، نمونه و مشهور که بنابر گزارش والدین و مدیران میتوان آنها را کارآفرین تلقی کرد، انتخاب شدند و مورد مصاحبه قرار گرفتند. با استفاده از تحلیل محتوا و کدگذاری مصاحبهها، پنجاه نشانگر در 8 بعد (خلاقیت، مهارتهای آموزشی، ویژگیهای شخصیتی، خودکارآمدی، دانش افزایی، کار گروهی، مهارت ارتباطی و تفکر حل مسئله) طبقهبندی شدند. در بخش کمّی پژوهش، راهبرد توصیفی از نوع همبستگی به کار گرفته شد و با استفاده از نشانگرهای شناسایی شده پرسشنامهای با روایی محتوایی تأییدشده و پایایی مناسب (آلفای کرونباخ بالاتر از 0/8) تدوین شد و 290 معلم آن را تکمیل کردند. از طریق تحلیل عاملی اکتشافی 48 نشانگر شناساییشده در 8 بعد (خلاقیت، مهارتهای آموزشی، ویژگیهای شخصیتی، خودکارآمدی، دانشافزایی، کار گروهی، مهارت ارتباطی و تفکر حل مسئله) طبقهبندی شدند. در مرحله بعد با توجه به نتایج آزمون T تک نمونهای، ابعاد هشتگانه معلمان کارآفرین به طور معناداری بالاتر از متوسط ارزیابی شد. نتایج پژوهش علاوه بر شناسایی نشانگان معلمان کارآفرین، شرایط و زمینههای لازم را برای تقویت و توسعه مهارتهای کارآفرینی معلمان ایجاد خواهد کرد.
|
|
واژههای کلیدی: معلمان کارآفرین، مهارتهای آموزشی، خودکارآمدی، دانشافزایی، مهارت ارتباطی، کار گروهی، تفکر حل مسئله |
|
متن کامل [PDF 730 kb]
(2537 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/6/22 | پذیرش: 1396/10/2 | انتشار: 1396/11/24
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|