بررسی رابطۀ شیوههای فرزندپروری والدین با افسردگی دانش آموزان دختر دورۀ متوسطه و پیش دانشگاهی
دکتر زهرا شعبانی1 معصومه مؤیدی2
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ شیوههای فرزندپروری والدین با افسردگی فرزندان دختر آنها انجام شده است. روش پژوهش همبستگی است. جامعه آماری شامل 3000 دانشآموز دختر دورۀ متوسطه و پیش دانشگاهی شهر ایلام در سال تحصیلی 90-1389 بود که با به کارگیری روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 340 دانشآموز از میان آنها انتخاب شدند. سپس با پرسشنامۀ «افسردگی بک» و «شیوه فرزندپروری ثنایی» (1373) متغیرها اندازهگیری شد. تجزیه و تحلیل آماری دادهها با روش آزمون همبستگی پیرسون و اسپیرمن انجام گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد میان ارائه استقلال و مسئولیت پذیری از سوی والدین، داشتن توقعات و انتظارات متناسب با توانایی فرزندان و محبت والدین با افسردگی دختران همبستگی منفی و میان تنبیه و سرزنش والدین با افسردگی دختران همبستگی مثبت وجود دارد. نتایج پژوهش نشان میدهد هر اندازه مسئولیت پذیری و اکتساب استقلال، انتظارات منطقی، دوری از تنبیه و محبت والدین افزایش یابد، افسردگی فرزندان نیز کاهش مییابد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 94/10/1 تاریخ پذیرش: 95/12/24 1. عضو هیأت علمی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش (نویسنده مسئول) shabaniedu@gmail.com 2. کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زرند moayedi86@gmail.com
Sha’bani Z, Moayedi M. An Investigation of the Relationship between Parenting Styles and Depression among High School and Pre-University Female Students . QJFR 2017; 14 (3) :107-125 URL: http://qjfr.ir/article-1-362-fa.html
شعبانی زهرا، مؤیدی معصومه. بررسی رابطۀ شیوههای فرزندپروری والدین با افسردگی دانش آموزان دختر دورۀ متوسطه و پیش دانشگاهی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1396; 14 (3) :107-125