[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 1 - ( 3-1395 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 93-116 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محتوای کیفی قصه­های صمد بهرنگی به منظور بررسی امکان استخراج مضامین تربیتی-انتقادی
رمضان برخورداری ، سید هادی مدنی
چکیده:   (1261 مشاهده)

تحلیل محتوای کیفی قصه­های صمد بهرنگی به منظور بررسی امکان استخراج مضامین تربیتی-انتقادی

دکتر رمضان برخورداری 1

سید هادی مدنی 2

چکیده

یکی از مهم‌ترین مسائل تعلیم و تربیت انتخاب محتوای مناسب، به منظور تحقق بخشیدن به اهداف آن است. قصه­ها، به فراخور شکل  و محتوای خود ظرفیتی مناسب برای  به ثمر رساندن فعالیتهای تعلیم و تربیت دارند. با توجه به اینکه آگاهی انتقادی یکی از هدفهای مهم تربیتی در تعلیم و تربیت رسمی است و صمد بهرنگی یکی از نویسندگان مطرح این زمینه از ادبیات کودکان است، لذا در این مقاله که به روش پژوهش تحلیل محتوا انجام شده، ضمن بررسی ماهیت و ویژگیهای تعلیم و تربیت انتقادی، قصه‌هایی از صمد بهرنگی به صورت هدفمند با هدف شناسایی و تحلیل آنها از نظر ویژگیهایی مانند وضعیت طبقاتی، سرکوب اجتماعی، تشویق آگاهی انتقادی، عمل جمع- محور و نقد باور غیرموجه انتخاب و امکان استخراج مضامین تربیتی- انتقادی بر اساس سه معیار معقولیت، قصدمندی و روشِ ایزرل شفلر بررسی شده است. به طور کلی دو دیدگاه در زمینۀ محتوای قصه­های بهرنگی وجود دارد که عبارت از پذیرش و رد آنها به منظور بهره­گیری در تربیت انتقادی است. نتایج پژوهش دیدگاهی میانه را پیشنهاد می­کند. دیدگاه میانه آن است که به منظور گنجاندن داستانهای بهرنگی در برنامه­های پرورش تفکر انتقادی، لازم است برخی از جنبه­های موجود در داستانها مانند روایتهای القایی داستانها، لایه­های آشکار و پنهان خشونت­ورزی، رادیکالیزه جلوه دادن شکافهای طبقاتی و کم رنگ بودن گفتگوهای استدلالی جرح و تعدیل شوند.

کلید واژگان: تحلیل محتوا، صمد بهرنگی، تفکر انتقادی، مضامین انتقادی

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ دریافت: 15/10/94                     تاریخ پذیرش: 6/6/95

1. استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی تهران (نویسنده مسئول)                           ramazanbarkhordari@gmail.com

2. کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی تهران                                                       madani.duman@gmail.com

واژه‌های کلیدی: تحلیل محتوا، صمد بهرنگی، تفکر انتقادی، مضامین انتقادی
متن کامل [PDF 652 kb]   (34 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۷
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

A Qualitative Content Analysis of Samad Behrangi's Stories to Extract Educational-Critical Themes. QJFR. 2016; 13 (1) :93-116
URL: http://qjfr.ir/article-1-34-fa.html

برخورداری رمضان، مدنی سید هادی. تحلیل محتوای کیفی قصه­های صمد بهرنگی به منظور بررسی امکان استخراج مضامین تربیتی-انتقادی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1395; 13 (1) :93-116

URL: http://qjfr.ir/article-1-34-fa.html



دوره 13، شماره 1 - ( 3-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3731