[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 1 - ( 3-1395 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 59-76 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل مؤثر در طراحی وسایل کمک آموزشی برای حفظ و پرورش خلاقیت کودکان پیش دبستانی
یاسمین رکنی فرد ، مهدی اصل فلاح، آزاده یوسفی
چکیده:   (1033 مشاهده)

بررسی عوامل مؤثر در طراحی وسایل کمک آموزشی برای حفظ و پرورش خلاقیت کودکان پیش دبستانی

یاسمین رکنی فرد1

مهدی اصل فلاح2

آزاده یوسفی3

چکیده

هدف اصلی این پژوهش شناسایی مؤلفه­های خلاقیت کودکان پیش­دبستانی و بهره­گیری ازمدلهای پرورش خلاقیت در طراحی وسایل کمک آموزشی است برای اینکه انگیزه کودکان را برای یادگیری حفظ کند تا بتوان از کاسته شدن خلاقیت کودکان در سنین بالاتر پیشگیری کرد.در این مطالعه مقطعی نمونه­گیری از نوع غیر احتمالی تلفیقی شامل ساده و گلوله برفی است. جامعه آماری پژوهش 40 نفر بوده است که ازمنطقه 3 تهران به دلیل دارا بودن بیشترین مراکز آموزشی خلاقانه و مهدکودکهای پیش دبستان انتخاب شده اند.نمونه انتخاب شده شامل کودکان پیش دبستانی و مادران آنان در مراکز آموزشی منطقه 3 تهران در سال 1393 بوده است. ابزارگردآوری اطلاعات شامل مصاحبه با مادران، مشاهده کودکان و ثبت دقیق اطلاعات به روش یادداشت برداری بوده است. همچنین از کودکان آزمونی گرفته شد تا واکنشآنان در ساختن کنج خلاق آزمایش شود. نتیجه حاصل از این مطالعات نشان داده است که بیشتر کودکان با انگیزه بسیار در این گروه سنی به ساخت یک کنج و بازی در آن می­پردازنداما عدم وجود وسایل کمک آموزشی و خدمات مناسب سبب یکنواختی فرآیند یادگیری و خلاقیت می­ شود و انگیزه لازم برای تکرار و تمرین در وسایل موجود وجود نداردP<0.05)). در  این پژوهش مدلی جدید به منظور طراحی وسیله کمک آموزشی برای بروز و پرورش خلاقیت کودکان برای یادگیری از طریق تجربه و بالابردن انگیزه کودکان ارائه شده است.از یافته­های این مطالعه می­تواندر طراحی محیطهای آموزشی کودکان بهره­گیری کرد.

کلید واژگان:خلاقیت، کودکان پیش­دبستانی، طراحی وسیله کمک آموزشی

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ دریافت: 13/11/94    تاریخ پذیرش: 21/6/95

1. کارشناسی ارشد طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران (نویسنده مسئول) yroknifard@yahoo.com

2. عضو هیات علمی گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایرانaslefallah@gmail.com

3. عضو هیات علمی گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایرانazad.y1977@gmail.com

متن کامل [PDF 1545 kb]   (35 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Influential Factors in Designing Educational Products for Cultivating Creativity in Pre-School Children. QJFR. 2016; 13 (1) :59-76
URL: http://qjfr.ir/article-1-33-fa.html

رکنی فرد یاسمین، اصل فلاح مهدی، یوسفی آزاده. بررسی عوامل مؤثر در طراحی وسایل کمک آموزشی برای حفظ و پرورش خلاقیت کودکان پیش دبستانی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1395; 13 (1) :59-76

URL: http://qjfr.ir/article-1-33-fa.html



دوره 13، شماره 1 - ( 3-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 807 queries by yektaweb 3600