آزمون مدل علّی رابطه ارتباط مؤثر همسران ورابطه والد- فرزندی برای آموزش والدین دانش آموزان دوره ابتدایی
|
ربابه عطایی فر ، شعله امیری |
|
|
چکیده: (4785 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف طرح و تعیین مدل رابطه والد- فرزندی با میانجیگری ارتباط مؤثر همسران و با بررسی سبک دلبستگی، ویژگیهای شخصیتی، مهارتهای ارتباطی و رضایت جنسی همسران انجام شده است. بر این اساس،260 والد و فرزندشان به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفیانتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های الگوی ارتباط همسران، سبک دلبستگی بزرگسالان، مهارت ارتباطی، پنج عامل شخصیت، رضایت جنسی و روابط والد- فرزندی بود. در طرح حاضر از تحلیل ماتریس کواریانس استفاده شده است. نتایج نشان داده که الگوهای پیشنهادی از برازش خوبی بهرهمندند و در رابطه با سازه ارتباط مؤثر همسران در گروه مردان، بیشترین اثر معنادار به ترتیب مربوط به مسئولیت پذیری، سازگاری، روان رنجورخویی، مهارتهای ارتباطی و دلبستگی اجتنابی مردان و در گروه زنان، مربوط به روان رنجورخویی، سازگاری، رضایت جنسی، مهارتهای ارتباطی و دلبستگی ایمن زنان در رابطه همسری است. همچنین در رابطه با سازه رابطه والد–فرزندی در گروه پدران، بیشترین اثر معنادار مربوط به سازگاری،دلبستگی اضطرابی و روان رنجورخویی پدر و در گروه مادران، مربوط به سازگاری، روان رنجورخویی، دلبستگی اضطرابی و رضایت جنسی در مادراست.
|
|
واژههای کلیدی: رابطه والد فرزندی، سبک دلبستگی، مهارت ارتباطی، ویژگی شخصیتی، رضایت جنسی |
|
متن کامل [PDF 1678 kb]
(2827 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/6/31 | پذیرش: 1395/7/18 | انتشار: 1395/3/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|