[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 2 - ( 6-1396 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 87-104 برگشت به فهرست نسخه ها
سهم سرمایه فکری و مدیریت دانش در یادگیری معلمان
مرتضی سمیعی زفرقندی ، ندا آقا کثیری
چکیده:   (109 مشاهده)
 
دکتر مرتضی سمیعی زفرقندی1
ندا آقا کثیری2
 
چکیده
هدف از این تحقیق، تعیین رابطه و سهم مدیریت دانش و سرمایه فکری در یادگیری معلمان بود. نوع تحقیق کاربردی و روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق معلمان آموزش و پرورش شهر تهران بود که با استفاده از جدول مورگان نمونه آماری برابر با 550 نفر برآورد شده است. روش نمونه‌گیری تصادفی ساده بود و ابزار تحقیق پرسشنامه سنجش میزان یادگیری جرزگومز (2005)، مدیریت دانش رضایی‌ملک، رادفر و رشادت‌جو (1391) و پرسشنامه سرمایه فکری بختیاریان شهری و فرجی(1393) بوده است. روایی و پایایی پرسشنامه­ها از طریق بررسی روایی محتوایی، عاملی و محاسبه آلفای کرونباخ انجام شده است. مقدار KMO بزرگ­تر از 6/0 و برابر با 735/0 و مقدار ضریب آلفای کرونباخ نیز برابر با 935/0 حاصل شد که با توجه به مطلوب بودن هر دو مقدار روایی و پایایی تائید گردید. به منظور تحلیل داده‌ها از روش رگرسیون خطی استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد که مدیریت دانش و سرمایه فکری با یادگیری معلمان رابطه مثبت و معنادار دارد. بر اساس نتایج تحقیق ابعاد متغیر سرمایه فکری شامل سرمایه ساختاری، انسانی و ارتباطی هر یک به ترتیب به میزان 29، 28 و 27 درصد و ابعاد مدیریت دانش شامل شناسایی و ایجاد، به کارگیری، هدفمندسازی و انتقال دانش هریک به میزان 20، 39 و 26 درصد از متغیر ملاک، یادگیری را پیش‌بینی می­کنند.
 
کلید واژگان: مدیریت دانش، سرمایه فکری، یادگیری، معلمان
 
 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 2/4/95                    تاریخ پذیرش: 16/2/96
1. استادیار سازمان پژوهش و برنامه­ریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش (نویسنده مسئول)         Mo_samie@yahoo.com    
2. کارشناس ارشد علوم تربیتی، گرایش برنامه­ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران                                                                                                                                   N.aghakasiri@gmail.com
 
واژه‌های کلیدی: مدیریت دانش، سرمایه فکری، یادگیری، معلمان
متن کامل [PDF 682 kb]   (47 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Power of Intellectual Capital and Knowledge Management in Predicting Teachers’ Learning. QJFR. 2017; 14 (2) :87-104
URL: http://qjfr.ir/article-1-304-fa.html
سمیعی زفرقندی مرتضی، آقا کثیری ندا. سهم سرمایه فکری و مدیریت دانش در یادگیری معلمان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1396; 14 (2) :87-104

URL: http://qjfr.ir/article-1-304-fa.html

دوره 14، شماره 2 - ( 6-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.052 seconds with 790 queries by yektaweb 3478