[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 22، شماره 2 - ( 7-1404 ) ::
جلد 22 شماره 2 صفحات 158-141 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی راهبردهای هماهنگی خانواده - مدرسه در مواجهه با چالشهای عاطفی – اجتماعی نوجوانان: مطالعه ای کیفی
سپیده انصاری ، آتوسا کلانتر‌هرمزی ، آسیه شریعتمدار ، ابراهیم نعیمی
چکیده:   (26 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل راهبردهای هماهنگی خانواده و مدرسه در مواجهه با چالشهای عاطفی – اجتماعی نوجوانان، به‌صورت کیفی و با استفاده از نظریه داده‌بنیاد انجام شده است. نمونه مورد مطالعه شامل ۱۱ نفر از مشاوران مدارس دوره متوسطه دوم بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته استفاده شده است. داده‌های حاصل از این مصاحبه‌ها با روش تحلیل مقایسۀ مداوم اشتراوس و کربین در سه مرحله کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحلیل داده‌ها، چهار کد انتخابی شامل «راهبردهای رابطه-‌محور»، «راهبردهای ساختار-محور»، «منابع و حمایتها» و «موانع و چالشها» را نشان داد. افزون بر این، 14 کد محوری و ۱۶۸ کد باز نیز از آنها استخراج شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که ایجاد روابط مشارکتی و مؤثر میان خانواده و مدرسه می‌تواند به بهبود عملکرد عاطفی و رفتاری نوجوانان کمک شایانی کند و در نهایت به ارتقای کیفیت زندگی آنها منجر شود. این نتایج را می‌توان مبنایی برای طراحی برنامه‌های آموزشی و حمایتی در زمینۀ بهبود تعاملات خانواده و مدرسه قرار داد تا سیاستگذاران و مسئولان آموزشی بتوانند راهکارهایی مؤثر برای حمایت از نوجوانان و خانواده‌های آنها ارائه دهند.
واژه‌های کلیدی: هماهنگی خانواده - مدرسه، چالشهای عاطفی- اجتماعی، دانش‌آموزان، نوجوانان، داده بنیاد
متن کامل [PDF 489 kb]   (21 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/15 | پذیرش: 1403/11/10 | انتشار: 1404/7/17
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ansari S, Kalantar Hormozi A, Shariatmadar A, Naeimi E. Exploring Family-School Coordination Strategies for Addressing Adolescents’ Socio-Emotional Challenges: A Qualitative Study. QJFR 2025; 22 (2) :141-158
URL: http://qjfr.ir/article-1-2804-fa.html

انصاری سپیده، کلانتر‌هرمزی آتوسا، شریعتمدار آسیه، نعیمی ابراهیم. واکاوی راهبردهای هماهنگی خانواده - مدرسه در مواجهه با چالشهای عاطفی – اجتماعی نوجوانان: مطالعه ای کیفی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1404; 22 (2) :141-158

URL: http://qjfr.ir/article-1-2804-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 2 - ( 7-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.2 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4725