[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 22، شماره 1 - ( 4-1404 ) ::
جلد 22 شماره 1 صفحات 186-167 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل ساختاری بهزیستی روان شناختی و تحصیلی دانش آموزان براساس ادراک خدمات مشاوره تحصیلی و ادراک حمایت اجتماعی با نقش میانجی اشتیاق تحصیلی
فریبا سهیلی ، انور دست باز ، آرزو خسروی ، اهورا نقشبندی
چکیده:   (14 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل ساختاری بهزیستی روان‌­شناختی و تحصیلی براساس ادراک خدمات مشاوره تحصیلی و ادراک حمایت اجتماعی  با نقش میانجی اشتیاق تحصیلی در دانش‌­آموزان صورت پذیرفته است. پژوهش حاضر از پژوهشهای توصیفی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش، همه دانش‌آموزان 14 تا 18 سال شهر سنندج در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که از میان آنها 310 نفر به روش در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده­‌ها از پرسشنامه‌های بهزیستی تحصیلی (پیتارینن و همکاران، 2014)، بهزیستی روان‌شناختی (تیان و همکاران، 2022)، ادراک خدمات مشاور مدرسه (اوهرت و همکاران، 2022)، ادراک حمایت اجتماعی (زیمت و همکاران، 1988) و اشتیاق تحصیلی (ویگا، 2016) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از معادلات ساختاری با نرم‌افزار SPSS-26و Amos-26 تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته­‌های این پژوهش نشان دادند که مدل ساختاری بهزیستی روان­‌شناختی و تحصیلی براساس ادراک خدمات مشاوره تحصیلی و ادراک حمایت اجتماعی با نقش میانجی اشتیاق تحصیلی در دانش‌آموزان از برازشی مطلوب برخوردار است (0/05>p). همچنین نتایج آزمون بوت استرپ نشان داد ادراک خدمات مشاور مدرسه و ادراک حمایت اجتماعی با نقش میانجی اشتیاق تحصیلی اثر غیرمستقیم معناداری بر بهزیستی تحصیلی و روان‌شناختی دارند (0/05>p). بنابراین وجود رابطه غیرمستقیم میان متغیرهای پژوهش تأیید شد. بر مبنای نتایج پژوهش حاضر به نظر می‌رسد که بهبود و تقویت ادراک خدمات مشاور مدرسه و ادراک حمایت اجتماعی زمینه‌ای برای افزایش اشتیاق تحصیلی فراهم می‌کند که در نتیجه این فرایند، بهزیستی تحصیلی و روان‌شناختی در دانش‌آموزان افزایش می‌یابد.
واژه‌های کلیدی: ادراک خدمات مشاور مدرسه، ادراک حمایت اجتماعی، اشتیاق تحصیلی، بهزیستی تحصیلی و روان‌شناختی
متن کامل [PDF 682 kb]   (7 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/10/29 | پذیرش: 1402/4/5 | انتشار: 1404/4/6
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soheili F, Dastbaz A, Khosravi A, Naghshbandi A. The Structural Model of Psychological and Academic Well-Being in Students Based on the Perception of Academic Counseling Services and Social Support, with the Mediating Role of Academic Engagement. QJFR 2025; 22 (1) :167-186
URL: http://qjfr.ir/article-1-2621-fa.html

سهیلی فریبا، دست باز انور، خسروی آرزو، نقشبندی اهورا. مدل ساختاری بهزیستی روان شناختی و تحصیلی دانش آموزان براساس ادراک خدمات مشاوره تحصیلی و ادراک حمایت اجتماعی با نقش میانجی اشتیاق تحصیلی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1404; 22 (1) :167-186

URL: http://qjfr.ir/article-1-2621-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 1 - ( 4-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4713