هدف پژوهش حاضر بررسی معناسازی ضمنی گفتمان خود و دیگری در کتابهای دوره متوسطه دوم ازطریق تحلیل گفتمان وندایک است. پژوهش حاضر از نظر ماهیت از نوع تحقیقات کیفی مبتنی بر تحلیل گفتمان و جامعه پژوهش شامل همۀ کتابهای دوره متوسطه دوم (شاخه علوم انسانی) و شیوه نمونهگیری هدفمند بود. روش گردآوری دادهها، اسنادی ازطریق بررسی منابع اولیه (7 کتاب درسی) و منابع ثانویه و واحد تجزیه و تحلیل دادهها، بررسی واژگان، متن و پاراگرافها بود. یافتههای پژوهش مبین آن است که مؤلفان کتابهای درسی منتخب با آگاهی از شیوههای بازتولید قدرت در گفتمان، به برجستهسازی هویت مثبت خود و وجوه منفی دیگری از طریق کاربست راهبرد معناسازی ضمنی پرداختهاند. باتوجه به یافتههای پژوهش به برنامهریزان درسی و مؤلفان تغییر اساسی در محتوای کتابهای درسی از طریق معرفی بهتر، بیشتر و مدرنتر مفاهیم مرتبط با فرهنگ و تمدن اسلام و ایران (مثبتانگاری خود) به جای تأکید افراطی بر جنبههای منفی فرهنگهای دیگر پیشنهاد میشود.
Akbarzadeh M, Abbasi E, Madandar Arani A, HosseiniKhah A. Implicit Meaning Making of the "Self" and "Other" in the Upper Secondary Textbooks through Van Dijk Discourse Analysis. QJFR 2023; 20 (3) :153-170 URL: http://qjfr.ir/article-1-2429-fa.html
اکبرزاده مریم، عباسی عفت، معدن دار آرانی عباس، حسینی خواه علی. معناسازی ضمنی "خود" و "دیگری" در کتابهای دوره متوسطه دوم ازطریق تحلیل گفتمان ون دایک. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1402; 20 (3) :153-170