[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 20، شماره 3 - ( 9-1402 ) ::
جلد 20 شماره 3 صفحات 170-153 برگشت به فهرست نسخه ها
معناسازی ضمنی "خود" و "دیگری" در کتابهای دوره متوسطه دوم ازطریق تحلیل گفتمان ون دایک
مریم اکبرزاده ، عفت عباسی ، عباس معدن دار آرانی ، علی حسینی خواه
چکیده:   (523 مشاهده)
‌هدف پژوهش حاضر بررسی معناسازی ضمنی گفتمان خود و دیگری در کتابهای دوره متوسطه دوم ازطریق تحلیل گفتمان ون­‌دایک است.  پژوهش حاضر از نظر ماهیت از نوع تحقیقات کیفی مبتنی بر تحلیل گفتمان و جامعه پژوهش شامل همۀ کتابهای دوره متوسطه دوم (شاخه علوم انسانی) و شیوه نمونه‌­گیری هدفمند بود. روش گردآوری داده‌­‌ها­، اسنادی ازطریق بررسی منابع اولیه (7 کتاب درسی) و منابع ثانویه و واحد تجزیه و تحلیل داده‌­ها، بررسی واژگان، متن و پاراگرافها بود. یافته­‌های پژوهش مبین آن است که مؤلفان کتابهای درسی منتخب با آگاهی از شیوه‌­های بازتولید قدرت در گفتمان، به برجسته­‌سازی هویت مثبت خود و وجوه منفی دیگری از طریق کاربست راهبرد معناسازی ضمنی پرداخته‌­اند. باتوجه به یافته‌­های پژوهش به برنامه­‌ریزان درسی و مؤلفان تغییر اساسی در محتوای کتابهای درسی از طریق معرفی بهتر، بیشتر و مدرن‌­تر مفاهیم مرتبط با فرهنگ و تمدن اسلام و ایران (­مثبت‌­انگاری خود­) به جای تأکید افراطی بر جنبه­‌های منفی فرهنگهای دیگر پیشنهاد می‌­شود. 
واژه‌های کلیدی: گفتمان، معناسازی ضمنی، نظریه ون دایک، کتابهای درسی، خود، دیگری
متن کامل [PDF 523 kb]   (335 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/1/18 | پذیرش: 1402/3/8 | انتشار: 1402/9/27
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbarzadeh M, Abbasi E, Madandar Arani A, HosseiniKhah A. Implicit Meaning Making of the "Self" and "Other" in the Upper Secondary Textbooks through Van Dijk Discourse Analysis. QJFR 2023; 20 (3) :153-170
URL: http://qjfr.ir/article-1-2429-fa.html

اکبرزاده مریم، عباسی عفت، معدن دار آرانی عباس، حسینی خواه علی. معناسازی ضمنی "خود" و "دیگری" در کتابهای دوره متوسطه دوم ازطریق تحلیل گفتمان ون دایک. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1402; 20 (3) :153-170

URL: http://qjfr.ir/article-1-2429-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 3 - ( 9-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660