[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 21، شماره 4 - ( 12-1403 ) ::
جلد 21 شماره 4 صفحات 193-175 برگشت به فهرست نسخه ها
والدگری توانمندساز و رفتارهای خودآسیب‌زا در نوجوانان: آزمون اثرات ضربه‌گیرانه حمایت اجتماعی ادراک شده
مریم ولی‌محمدی ، امید شکری ، مهرانگیز شعاع‌ کاظمی ، محسن احمدی طهور سلطانی
چکیده:   (500 مشاهده)
در این پژوهش، نقش تعدیلگر حمایت اجتماعی ناشی از منبع خانواده در رابطه والدگری توانمندساز و رفتارهای خودآسیب‌زای تحصیلی در نوجوانان آزمون شده است. در این پژوهش همبستگی، از جامعه آماری دانش‌آموزان دورۀ متوسطه دوم در منطقه 11 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401، 230 نوجوان در فاصله سنی 16 تا 18 سال (با میانگین سنی 17/10 و انحراف استاندارد 0/59) به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. مشارکت­‌کنندگان، ابزارهای سنجش مقیاس والدگری توانمند-محور (جک و همکاران، 2018)، مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (زیمت و همکاران، 1988) و پرسشنامه رفتارهای بازدارنده سلامت ‌تحصیلی (صالح‌زاده و همکاران، 1396الف) را تکمیل کردند. در این پژوهش، برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روشهای آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله­‌مراتبی و از بسته آماری SPSS استفاده شده است. نتایج روش آماری تحلیل رگرسیون سلسله‌مراتبی با تأکید بر معناداری آماری اثر تعاملی والدگری توانمند-محور و حمایت اجتماعی ناشی از منبع خانواده، موافق با مدل اثرات ضربه‌گیرانه استرس، از نقش تعدیلگر حمایت اجتماعی در رابطۀ میان والدگری توانمند-محور با رفتارهای خودآسیب‌زای تحصیلی شامل درماندگی‌آموخته‌شده، اجتناب از کمک‌طلبی‌، اهمال‌کاری تحصیلی، اجتناب از تلاش و کمال‌گرایی غیرانطباقی، به طور تجربی حمایت کرد. در این پژوهش، شواهد حمایتگر مدل علّی تعدیلگری حمایت اجتماعی ناشی از منبع خانواده در رابطه والدگری توانمند-محور و رفتارهای خودآسیب‌زای تحصیلی نشان داد که تلاش برای فهم ویژگیهای کارکردی بافت والدگری در پیش‌بینی رفتارهای خودآسیب‌زای تحصیلی در یادگیرندگان در بستر اطلاعاتی، تجارب حمایتی در رابطه والد ـ نوجوان، معنا می‌یابد.  
واژه‌های کلیدی: والدگری توانمند-محور، حمایت اجتماعی، رفتارهای خودآسیب‌زای تحصیلی، والدگری مثبت
متن کامل [PDF 689 kb]   (220 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/1/16 | پذیرش: 1402/6/20 | انتشار: 1403/12/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Valimohammadi M, Shokri O, Shoaa Kazemi M, Ahmadi Tahour Soltani M. Strength-Based Parenting and Self-Harm Behaviors in Adolescents: Testing the Buffering Hypothesis of Perceived Social Support. QJFR 2025; 21 (4) :175-193
URL: http://qjfr.ir/article-1-2428-fa.html

ولی‌محمدی مریم، شکری امید، شعاع‌ کاظمی مهرانگیز، احمدی طهور سلطانی محسن. والدگری توانمندساز و رفتارهای خودآسیب‌زا در نوجوانان: آزمون اثرات ضربه‌گیرانه حمایت اجتماعی ادراک شده. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (4) :175-193

URL: http://qjfr.ir/article-1-2428-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 4 - ( 12-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710