هدف پژوهش حاضر تبیین عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر تمایل به بزهکاری در میان دانشآموزان دوره متوسطه شهر رشت است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و ماهیت آن توصیفی- همبستگی است که به روش پیمایش انجام شده است. دادهها با ابزار پرسشنامه گردآوری شده است. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان مقطع متوسطه شهر رشت در سال 1401 تشکیل دادهاند که شمار آنان 53078 نفر بود. روش نمونهگیری این پژوهش احتمالی- سهمیهای طبقهبندی و حجم نمونه براساس نرمافزار جیپاور 540 نفر برآورد شده است. تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزار SPSS وAmos و بهکارگیری آمار توصیفی و استنباطی انجام شده است. بر اساس یافتههای پژوهش میان متغیر وابسته تمایل به بزهکاری دانشآموزان با یادگیری اجتماعی، پیوند اجتماعی و سرمایه اجتماعی به منزلۀ متغیرهای مستقل رابطهای معنادار وجود دارد. همچنین توزیع پراکندگی متغیر تمایل به بزهکاری 41 درصد از دانشآموزان در حد بالا و 29 درصد در حد پایین برآورد شده است. از نتایج پژوهش میتوان استنباط کرد که پیوند اجتماعی دانشآموز با نهادهای اجتماعی مانند خانواده و مدرسه زمانی سست میشود که دانشآموز به بزهکاری و یادگیری رفتار مجرمانه تمایل پیدا کند و بر این اساس سرمایه اجتماعی در خانواده کاهش مییابد.
Sojoudi A, Sadeghi Dehcheshmeh S, Babaeefard A, Niazi M. Explaining the Social and Cultural Factors Influencing the Tendency toward Delinquency among High School Students in Rasht. QJFR 2025; 22 (1) :45-64 URL: http://qjfr.ir/article-1-2396-fa.html
سجودی عادل، صادقی ده چشمه ستار، بابایی فرد اسداله، نیازی محسن. تبیین عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر تمایل به بزهکاری در میان دانشآموزان دوره متوسطه شهر رشت. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1404; 22 (1) :45-64