این پژوهش با هدف توسعه و اعتبارسنجی ابزار بررسی و تشخیص الگوهای درونی سبکهای دلبستگی در کودکی میانی، به منظور استفاده در مداخلات بالینی و مددکاری اجتماعی انجام شده است. صد کودک از پنج مرکز آموزشی مناطق متفاوت شهر تهران به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. کودکان ابتدا پرسشنامه دلبستگی «فینزی-دوتان و همکاران (2012)» را تکمیل کردند، سپس آزمون تکمیل داستان (بر اساس رویکرد مکآرتور) اجرا شد. داستانها، با توجه به موقعیتهای استرسزای زندگی کودکان دبستانی طراحی و با نظر متخصصان بررسی و مصور و اجرا شدند. پاسخها ضبط و کدگذاری شدند. روایی محتوایی را 12 متخصص تأیید کردند و هماهنگی درونی ابزار با محاسبه آلفای کرونباخ (برای کل گویهها 0/83) تأیید شد. روایی ابزار با محاسبه روایی همزمان نتایج ابزار تکمیل داستان و پرسشنامه دلبستگی «فینزی- دوتان و همکاران (2012)» (0/897) و نیز از طریق بررسی نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی(0/05>p) تأیید شده است. مزیت ابزار این است که میتواند علاوه بر تعیین سبک دلبستگی، درکی عمیقتر از وضعیت روانی کودک، مانند تاریخچه و آسیبها و نقش سایر افراد خانواده علاوه بر پدر و مادر در دلبستگی یا حتی سوءرفتار با کودک، برای مداخلات بالینی و تصمیمگیریهای احتمالی ارائه دهد. برای درک کامل مزایا و محدودیتهای این ابزار، پژوهشهایی دیگر با حجم نمونه بزرگتر مورد نیاز است.
Espeedkar M, Manavipour D, Pirkhaefi A R. Development and Validation of the 'MacArthur Story Completion' Tool for Assessing Middle Childhood Attachment in an Iranian Sample. QJFR 2025; 22 (1) :87-106 URL: http://qjfr.ir/article-1-2386-fa.html
اسپیدکار محبوبه، معنوی پور داود، پیرخائفی علیرضا. توسعه و اعتبارسنجی ابزار «تکمیل داستان مک آرتور»، برای ارزیابی دلبستگی کودکی میانی در نمونه ایرانی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1404; 22 (1) :87-106