هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مشارکت والدین بر یادگیری و انگیزش دانشآموزان دورۀ ابتدایی در محیط یادگیری ترکیبی است. جامعه آماری پژوهش، همه دانشآموزان پسر پایه چهارم دوره ابتدایی منطقه مرکزی شهرستان پاکدشت بودند که با روش ترکیبی آموزش داده شدهاند. با بهکارگیری روش نمونهگیری در دسترس 40 دانشآموز انتخاب شدند و به عنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفتند (20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل). پایایی پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1981) و آزمون محققساخته یادگیری با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 0/90 و 0/87 بود. دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 26 تجزیه و تحلیل شدند و برای آزمون لون، سطح معناداری 0/05 و برای فرضیههای پژوهش، سطح معناداری 0/01 در نظر گرفته شد. در بخش آمار استنباطی، دادهها از طریق آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که میان دانشآموزانی که والدین آنها آموزش مشارکت دیدهاند و دانشآموزانی که والدینشان در این آموزش شرکت نکردهاند، تفاوتی معنادار در میزان یادگیری وجود دارد. همچنین میان میزان انگیزش (و ابعاد آن یعنی انگیزش درونی و بیرونی) دانشآموزانی که والدین آنها آموزش مشارکت دیدهاند و دانشآموزانی که والدین آنها در این آموزش شرکت نکردهاند، تفاوتی معنادار وجود دارد. پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مشارکت والدین در محیط یادگیری ترکیبی میتواند بهبودی قابلتوجه در میزان یادگیری و انگیزش دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی منطقه مرکزی شهرستان پاکدشت ایجاد کند.
Abdi L, Rezaei E, Chaharbashloo H. Investigating the Effectiveness of Parental Involvement Training on Learning and Motivation of Primary School Students in a Blended Learning Environment. QJFR 2025; 21 (4) :159-174 URL: http://qjfr.ir/article-1-2381-fa.html
عبدی لیدا، رضایی عیسی، چهارباشلو حسین. بررسی اثربخشی آموزش مشارکت والدین بر یادگیری و انگیزش دانش آموزان دورۀ ابتدایی در محیط یادگیری ترکیبی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (4) :159-174