[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 21، شماره 4 - ( 12-1403 ) ::
جلد 21 شماره 4 صفحات 174-159 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی آموزش مشارکت والدین بر یادگیری و انگیزش دانش آموزان دورۀ ابتدایی در محیط یادگیری ترکیبی
لیدا عبدی ، عیسی رضایی ، حسین چهارباشلو
چکیده:   (367 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مشارکت والدین بر یادگیری و انگیزش دانش‌­آموزان دورۀ ابتدایی در محیط یادگیری ترکیبی است. جامعه آماری پژوهش، همه دانش‌­آموزان پسر پایه چهارم دوره ابتدایی منطقه مرکزی شهرستان پاکدشت بودند که با روش ترکیبی آموزش داده شده‌اند. با به­‌کارگیری روش نمونه‌گیری در دسترس 40 دانش‌­آموز انتخاب شدند و به عنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفتند (20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل). پایایی پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1981) و آزمون محقق­‌ساخته یادگیری با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 0/90 و 0/87 بود. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 26 تجزیه و تحلیل شدند و برای آزمون لون، سطح معناداری 0/05 و برای فرضیه‌های پژوهش، سطح معناداری 0/01 در نظر گرفته شد. در بخش آمار استنباطی، داده‌ها از طریق آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که میان دانش‌آموزانی که والدین آنها آموزش مشارکت دیده‌اند و دانش‌آموزانی که والدینشان در این آموزش شرکت نکرده‌اند، تفاوتی معنادار در میزان یادگیری وجود دارد. همچنین میان میزان انگیزش (و ابعاد آن یعنی انگیزش درونی و بیرونی) دانش‌­آموزانی که والدین آنها آموزش مشارکت دیده‌­اند و دانش‌آموزانی که والدین آنها در این آموزش شرکت نکرده‌­اند، تفاوتی معنادار وجود دارد. پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مشارکت والدین در محیط یادگیری ترکیبی می‌تواند بهبودی قابل‌­توجه در میزان یادگیری و انگیزش دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی منطقه مرکزی شهرستان پاکدشت ایجاد کند.
واژه‌های کلیدی: یادگیری، انگیزش تحصیلی، یادگیری ترکیبی، مشارکت والدین، دوره ابتدایی
متن کامل [PDF 553 kb]   (237 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/15 | پذیرش: 1402/3/10 | انتشار: 1403/12/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdi L, Rezaei E, Chaharbashloo H. Investigating the Effectiveness of Parental Involvement Training on Learning and Motivation of Primary School Students in a Blended Learning Environment. QJFR 2025; 21 (4) :159-174
URL: http://qjfr.ir/article-1-2381-fa.html

عبدی لیدا، رضایی عیسی، چهارباشلو حسین. بررسی اثربخشی آموزش مشارکت والدین بر یادگیری و انگیزش دانش آموزان دورۀ ابتدایی در محیط یادگیری ترکیبی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (4) :159-174

URL: http://qjfr.ir/article-1-2381-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 4 - ( 12-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710