[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 22، شماره 1 - ( 4-1404 ) ::
جلد 22 شماره 1 صفحات 24-7 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی مؤلفه ها و نشانگرهای مشارکتی برنامۀ درسی خانواده-محور: یک مرور نظام‌مند
فوزیه غلامی ، محمد جوادی پور ، مرضیه دهقانی ، کیوان صالحی ، حسین چهارباشلو
چکیده:   (13 مشاهده)
برنامۀ درسی خانواده-محور به منزلۀ یکی از بسترهای فعال و اثرگذار بر رفتار فرد تأکید دارد و سبب ساماندهی مطلوب تعاملات خانه و مدرسه می‌­شود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه‌­ها و نشانگرهای مشارکتی برنامۀ درسی خانواده-محور در بازۀ زمانی سالهای 1926 تا 1390/2020 تا 1401 صورت گرفته است. به همین منظور 35 سند (6 مطالعه بین‌­المللی، سه پایان­‌نامه، 23 مقاله داخلی و سه کتاب) از هشت پایگاه­ داده­‌های معتبر از طریق جستجوی استرینگ و با ملاکهای ارتباط، سودمندی و اعتبار برای مطالعه و تحلیل انتخاب شدند. داده­‌ها با روش تحلیل محتوای کیفی اولتاید (1996)، تحلیل‌شده‌­اند. بر اساس تحلیل داده­‌ها، چهار مؤلفه (مطالعه و یادگیری، مشارکتهای درسی در خانه، عاملیت در حمایت­گری تحصیلی، تعامل والدین با مدرسه) و 24 نشانگر مشارکتی از برنامۀ درسی خانواده-محور منتج شده است. در نهایت شناسایی این مؤلفه­‌ها و نشانگرهای مشارکتی برنامۀ درسی خانواده- محور، به اهمیت نقش مشارکت خانواده‌­ها در برنامۀ درسی خانواده- محور اشاره داشته و پیشنهادهایی در این زمینه ارائه داده است.
 
 
واژه‌های کلیدی: مشارکت، مرور نظام مند، برنامۀ درسی خانواده-محور، مؤلفه، نشانگر
متن کامل [PDF 443 kb]   (11 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/5 | پذیرش: 1402/3/6 | انتشار: 1404/4/6
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholami F, Javadipour M, Dehghani M, Salehi K, Chaharbashloo H. Identifying the Components and Participatory Indicators of Family-Centered Curriculum: A Systematic Review. QJFR 2025; 22 (1) :7-24
URL: http://qjfr.ir/article-1-2372-fa.html

غلامی فوزیه، جوادی پور محمد، دهقانی مرضیه، صالحی کیوان، چهارباشلو حسین. شناسایی مؤلفه ها و نشانگرهای مشارکتی برنامۀ درسی خانواده-محور: یک مرور نظام‌مند. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1404; 22 (1) :7-24

URL: http://qjfr.ir/article-1-2372-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 1 - ( 4-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4713