برنامۀ درسی خانواده-محور به منزلۀ یکی از بسترهای فعال و اثرگذار بر رفتار فرد تأکید دارد و سبب ساماندهی مطلوب تعاملات خانه و مدرسه میشود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفهها و نشانگرهای مشارکتی برنامۀ درسی خانواده-محور در بازۀ زمانی سالهای 1926 تا 1390/2020 تا 1401 صورت گرفته است. به همین منظور 35 سند (6 مطالعه بینالمللی، سه پایاننامه، 23 مقاله داخلی و سه کتاب) از هشت پایگاه دادههای معتبر از طریق جستجوی استرینگ و با ملاکهای ارتباط، سودمندی و اعتبار برای مطالعه و تحلیل انتخاب شدند. دادهها با روش تحلیل محتوای کیفی اولتاید (1996)، تحلیلشدهاند. بر اساس تحلیل دادهها، چهار مؤلفه (مطالعه و یادگیری، مشارکتهای درسی در خانه، عاملیت در حمایتگری تحصیلی، تعامل والدین با مدرسه) و 24 نشانگر مشارکتی از برنامۀ درسی خانواده-محور منتج شده است. در نهایت شناسایی این مؤلفهها و نشانگرهای مشارکتی برنامۀ درسی خانواده- محور، به اهمیت نقش مشارکت خانوادهها در برنامۀ درسی خانواده- محور اشاره داشته و پیشنهادهایی در این زمینه ارائه داده است.
Gholami F, Javadipour M, Dehghani M, Salehi K, Chaharbashloo H. Identifying the Components and Participatory Indicators of Family-Centered Curriculum: A Systematic Review. QJFR 2025; 22 (1) :7-24 URL: http://qjfr.ir/article-1-2372-fa.html
غلامی فوزیه، جوادی پور محمد، دهقانی مرضیه، صالحی کیوان، چهارباشلو حسین. شناسایی مؤلفه ها و نشانگرهای مشارکتی برنامۀ درسی خانواده-محور: یک مرور نظاممند. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1404; 22 (1) :7-24