مطالعه حاضر با هدف تدوین برنامه مداخلهای ویژه کودکان طلاق با اختلالات عاطفی-رفتاری مبتنی بر رویکرد شناختیرفتاری و بررسی اثربخشی آن بر اضطراب کودکان طلاق انجام شده است. روش پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی -کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی به منظور تهیۀ بسته و اعتبارسنجی آن از مقالات مرتبط با کودکان خانوادههای طلاق، نظر اساتید دانشگاه و متخصصان حوزه اختلالات روانشناختی استفاده شده و بخش کمی، شامل همه کودکان دختر خانواده طلاق شهرستان آستانه اشرفیه بود. 30 کودک طلاق به عنوان حجم نمونه به شیوۀ هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 12جلسه، هفتهای 2 بار به مدت 90 دقیقه تحت آموزش قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها از سیاهه رفتاری کودک آخنباخ (2001) و پرسشنامه اضطراب کودکان اسپنس(1997) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی و در بخش کمی از آزمون تحلیل واریانس استفاده شده است. روایی محتوایی برنامه مداخله معادل 0/75 تا 1 به دست آمده است و یافتهها نشان دادند که میان دو گروه در نمرات اضطراب تفاوت معنادار وجود دارد (0/01>P)، یعنی برنامه مداخله موجب کاهش اضطراب کودکان طلاق در گروه آزمایش شده است. نتایج پژوهش نشان داد که برنامه مداخلهای تدوینشده میتواند روشی مؤثر برای بهبود اختلالات روانشناختی کودکان خانواده طلاق و کاهش اضطراب آنها باشد.
Asgharpour Lashkami Z, Asaseh M, KashaniVahid L, EbrahimPour M. Developing an Early Intervention Program for Children from Divorced Families with Emotional-Behavioral Disorders Based on a Cognitive-Behavioral Approach and its Effectiveness on the Anxiety of Children from Divorced Families. QJFR 2024; 21 (3) :143-160 URL: http://qjfr.ir/article-1-2359-fa.html
اصغرپور لشکامی زهرا، اساسه مریم، کاشانی وحید لیلا، ابراهیم پور مجید. تدوین برنامه مداخله ای بهنگام ویژه کودکان خانواده طلاق با اختلالات عاطفی- رفتاری مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری و اثربخشی آن بر اضطراب کودکان خانواده طلاق. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (3) :143-160