[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 21، شماره 3 - ( 10-1403 ) ::
جلد 21 شماره 3 صفحات 142-123 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه فرزندپروری ذهن آگاهانه با مشکلات درونی سازی و برونی سازی نوجوانان: نقش میانجیگری سازگاری و خودافشایی
فریده عقدکی ، محمدرضا تمنایی فر
دانشگاه کاشان
چکیده:   (246 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط فرزندپروری ذهن­‌آگاهانه با مشکلات درونی­‌سازی و برونی­‌سازی نوجوانان و نقش میانجیگری سازگاری و خودافشایی انجام گرفته‌­است. این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش‌­آموزان مشغول به تحصیل در دوره متوسطه دوم در سال تحصیلی 1402-1401 شهر شهرضا (3644 نفر) و والدین آنان بود. 400 دانش­‌آموز با روش نمونه‌­گیری خوشه‌­ای چندمرحله‌­ای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه فرزندپروری ذهن­‌آگاهانه (MIPQ)، پرسشنامه فرم خودسنجی نوجوانان (YSR)، پرسشنامه سازگاری دانش‌­آموزان دبیرستانی (AISS) و پرسشنامه خودافشایی چلون (SDSS) استفاده شده است. مدل پیشنهادی در زمینه روابط میان متغیرهای این پژوهش با به­‌کارگیری مدل‌­سازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داد که سازگاری رابطه میان فرزندپروری ذهن‌­آگاهانه و مشکلات درونی‌­سازی شده  (0/229- =β) و رابطه میان فرزندپروری ذهن­‌آگاهانه و مشکلات برونی­‌سازی شده  (0/158-=β) را میانجیگری می­‌کند. همچنین خود افشایی رابطه میان فرزندپروری ذهن‌­آگاهانه و مشکلات برونی­‌سازی شده  (0/022-  =β) را میانجیگری می‌­کند اما رابطه میان فرزندپروری ذهن­‌آگاهانه و مشکلات درونی­‌سازی شده  را میانجیگری نمی‌­کند. علاوه بر این، والدگری ذهن­‌آگاهانه، خودافشایی و سازگاری 51/4 درصد از واریانس مشکلات درونی‌سازی­‌شده و 42 درصد از واریانس مشکلات برونی­‌سازی­‌شده را تبیین می­کنند. یافته­‌های پژوهش حاضر نشان دادند که فرزندپروری ذهن­‌آگاهانه به­‌طور مستقیم و از طریق سازگاری و خودافشایی بر مشکلات درونی‌­سازی و برونی­‌سازی نوجوانان تأثیر می­‌گذارد، لذا دارای تلویحات کاربردی برای پیشگیری و مداخله‌­های بالینی است.
واژه‌های کلیدی: فرزندپروری ذهن آگاهانه، مشکلات برونی سازی، مشکلات درونی سازی، سازگاری، خودافشایی
متن کامل [PDF 511 kb]   (272 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/9/20 | پذیرش: 1402/3/17 | انتشار: 1403/10/3
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghdaki F, Tamannaifar M R. The Relationship between Mindful Parenting and Internalizing and Externalizing Problems in Adolescents: The Mediating Role of Adjustment and Self-Disclosure. QJFR 2024; 21 (3) :123-142
URL: http://qjfr.ir/article-1-2332-fa.html

عقدکی فریده، تمنایی فر محمدرضا. رابطه فرزندپروری ذهن آگاهانه با مشکلات درونی سازی و برونی سازی نوجوانان: نقش میانجیگری سازگاری و خودافشایی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (3) :123-142

URL: http://qjfr.ir/article-1-2332-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 3 - ( 10-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4679