پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط فرزندپروری ذهنآگاهانه با مشکلات درونیسازی و برونیسازی نوجوانان و نقش میانجیگری سازگاری و خودافشایی انجام گرفتهاست. این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشآموزان مشغول به تحصیل در دوره متوسطه دوم در سال تحصیلی 1402-1401 شهر شهرضا (3644 نفر) و والدین آنان بود. 400 دانشآموز با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه فرزندپروری ذهنآگاهانه (MIPQ)، پرسشنامه فرم خودسنجی نوجوانان (YSR)، پرسشنامه سازگاری دانشآموزان دبیرستانی (AISS) و پرسشنامه خودافشایی چلون (SDSS) استفاده شده است. مدل پیشنهادی در زمینه روابط میان متغیرهای این پژوهش با بهکارگیری مدلسازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داد که سازگاری رابطه میان فرزندپروری ذهنآگاهانه و مشکلات درونیسازی شده (0/229- =β) و رابطه میان فرزندپروری ذهنآگاهانه و مشکلات برونیسازی شده (0/158-=β) را میانجیگری میکند. همچنین خود افشایی رابطه میان فرزندپروری ذهنآگاهانه و مشکلات برونیسازی شده (0/022- =β) را میانجیگری میکند اما رابطه میان فرزندپروری ذهنآگاهانه و مشکلات درونیسازی شده را میانجیگری نمیکند. علاوه بر این، والدگری ذهنآگاهانه، خودافشایی و سازگاری 51/4 درصد از واریانس مشکلات درونیسازیشده و 42 درصد از واریانس مشکلات برونیسازیشده را تبیین میکنند. یافتههای پژوهش حاضر نشان دادند که فرزندپروری ذهنآگاهانه بهطور مستقیم و از طریق سازگاری و خودافشایی بر مشکلات درونیسازی و برونیسازی نوجوانان تأثیر میگذارد، لذا دارای تلویحات کاربردی برای پیشگیری و مداخلههای بالینی است.
Aghdaki F, Tamannaifar M R. The Relationship between Mindful Parenting and Internalizing and Externalizing Problems in Adolescents: The Mediating Role of Adjustment and Self-Disclosure. QJFR 2024; 21 (3) :123-142 URL: http://qjfr.ir/article-1-2332-fa.html
عقدکی فریده، تمنایی فر محمدرضا. رابطه فرزندپروری ذهن آگاهانه با مشکلات درونی سازی و برونی سازی نوجوانان: نقش میانجیگری سازگاری و خودافشایی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (3) :123-142