[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 22، شماره 2 - ( 7-1404 ) ::
جلد 22 شماره 2 صفحات 140-123 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی رویکرد روان- آموزشی تفکر انتقادی بر افکار اضطرابی و قضاوت اخلاقی معلمان
مریم جوانبخت ، وجیهه ظهور پرونده
چکیده:   (27 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی رویکرد روان- آموزشی تفکر انتقادی بر افکار اضطرابی و قضاوت اخلاقی معلمان انجام گرفته است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و طرح تحقیق از نوع نیمه‌­آزمایشی با پیش‌­آزمون-پس­‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان پایه اول آموزش‌وپرورش شهر مشهد در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. در این پژوهش، 30 معلم با روش نمونه­‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه قرار گرفتند(15 معلم در گروه آزمایش و 15 معلم در گروه گواه). ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه‌های افکار اضطرابی ولز (1995) و قضاوت اخلاقی دیویس (1994) بود. رویکرد روان-آموزشی تفکر انتقادی به صورت هفتگی طی هشت جلسه 90 دقیقه‌ای در گروه آزمایش برگزار و برای تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که رویکرد روان-آموزشی تفکر انتقادی بر افکار اضطرابی(0/977) و قضاوت اخلاقی(0/936) تأثیرگذار بوده است. در میزان متغیرهای ترکیبی افکار اضطرابی و قضاوت اخلاقی، میان دو گروه آزمایش و کنترل تفاوتی معنادار حاصل شده است (0/996=اثر پیلایی، 0/001>P). بنابراین، برای اینکه معلمان بتوانند تفکر انتقادی را در عمل به­‌کار گیرند، باید اعتمادبه‌­نفس و حداقل افکار اضطرابی را در مورد تواناییهای خود داشته باشند و از آن به مثابه منبعی ارزشمند در جهت قضاوت اخلاقی بهتر استفاده کنند.
واژه‌های کلیدی: تفکر انتقادی، افکار اضطرابی، قضاوت اخلاقی، معلمان
متن کامل [PDF 501 kb]   (21 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/9/1 | پذیرش: 1402/2/5 | انتشار: 1404/7/17
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javanbakht M, Zohoorparvandeh V. The Effectiveness of a Psycho-Educational Critical Thinking Approach on Teachers’ Anxious Thoughts and Moral Judgment. QJFR 2025; 22 (2) :123-140
URL: http://qjfr.ir/article-1-2312-fa.html

جوانبخت مریم، ظهور پرونده وجیهه. اثربخشی رویکرد روان- آموزشی تفکر انتقادی بر افکار اضطرابی و قضاوت اخلاقی معلمان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1404; 22 (2) :123-140

URL: http://qjfr.ir/article-1-2312-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 2 - ( 7-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4725