پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی بسته آموزش فرزندپروری متمرکز بر تقویت عزتنفس برای والدین، بر اساس نظریه خودتعیینگری انجامشده که بر اساس آن حمایت از نیازهای اساسی روانشناختی(خودمختاری، شایستگی، ارتباط) بر عزتنفس تأثیرگذار است. روش پژوهش در مرحله تدوین بستۀ آموزشی از لحاظ هدف، در زمره مطالعات کیفی و از نوع مرور نظاممند و در مرحلۀ اعتباریابی بسته آموزشی تدوینشده، از روایی محتوایی به شکل کمّی استفاده شده است. جامعه آماری مربوط به مرحله اعتباریابی بسته، صاحبنظران و متخصصان حوزه روانشناسی و مشاوره بودند که با روش نمونهگیری هدفمند، پنج نفر به عنوان نمونه و اعضای پانل اعتباربخشی انتخابشدند. ضریب نسبی روایی محتوا برای هر آیتم بسته یک و شاخص روایی محتوا برای کل بسته نیز برابر با یک محاسبهشده است. نتایج نشانداد که بسته آموزش فرزندپروری متمرکز بر تقویت عزتنفس برای والدین بر اساس نظریه خودتعیینگری، از روایی محتوایی مناسب بهرهمند است و میتوان از آن برای کاربردهای آموزشی و پژوهشی استفادهکرد.
Sepahi M, RastgouMoghadam M, Asadi Younesi M R. Development and Validation of a Parenting Education Package Focused on Strengthening Self-Esteem Based on Self-Determination Theory. QJFR 2025; 22 (1) :107-132 URL: http://qjfr.ir/article-1-2304-fa.html
سپاهی مرضیه، راستگو مقدم میترا، اسدی یونسی محمدرضا. تدوین و اعتباریابی بسته آموزش فرزندپروری متمرکز بر تقویت عزت نفس بر اساس نظریه خودتعیین گری. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1404; 22 (1) :107-132