مؤلفه های توانمندسازی مدیران میانی آموزش و پرورش در ایران: یک مطالعه کیفی
|
شهربانو پورآذران ، احد نویدی ، بتول فقیه آرام ، نادر برزگر ، فیروز کیومرثی |
|
|
چکیده: (766 مشاهده) |
بهمنظور تدوین الگوی توانمندسازی مدیران میانی آموزش و پرورش، با مطالعه کردن منابع قابل دسترس از پایگاههای اطلاعاتی، مضامین ناظر بر توانمندسازی نیروی انسانی استخراج شد. سپس، 21 نفر از خبرگان آگاه در زمینه منابع انسانی به صورت هدفمند انتخاب شدند و برای احصای عوامل مؤثر بر توانمندی مدیران میانی آموزش و پرورش در بافت فرهنگی و سیاسی- اجتماعی مختص ایران، در مصاحبه حضوری شرکت کردند. برای تحلیل محتوای مصاحبهها، از روش تحلیل مضمون استفاده شد. محتوای مصاحبهها با نرمافزار مکس کیو دی ای 2022 کدگذاری شد. پس از دستهبندی کدهای باز، 22 مقوله و 7 مضمون بهعنوان مؤلفههای اصلی الگوی موردنظر شناسایی شدند. این 7 مضمون عبارتاند از: اولویت آموزش و پرورش در سیاستهای کلان، انتصاب مبتنی بر شایستگی، تفویض اختیار، دلبستگی و تعلق سازمانی، عاملیت و اثرگذاری، فراشناخت و خودتنظیمی، شایستگی و برازندگی. در این مقاله، ضمن توضیح مضامین و مقولهها، پیشنهادهایی ارائه شده است. برای توانمندسازی مدیران موردنظر، مداخله در سه سطح ضرورت دارد. در سطح کلان، تغییر محیط خارج از آموزش و پرورش و برخی مناسبات و ضوابط و آماده کردن بستر مناسب؛ در سطح سازمان، انتصاب مبتنی بر شایستگی، مدیریت مشارکتی، تفویض اختیار، جانشینپروری؛ و درسطح فرد، ارتقای انگیزش درونی و تلاش برای شناخت و توسعه ظرفیتها و شایستگیها، خودتنظیمی، عاملیت و احساس مؤثر بودن، ضروری است.
|
|
واژههای کلیدی: توانمندسازی، منابع انسانی، مدیران میانی، آموزش و پرورش |
|
متن کامل [PDF 1806 kb]
(401 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/8/11 | پذیرش: 1402/2/4 | انتشار: 1402/9/27
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|