[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 20، شماره 3 - ( 9-1402 ) ::
جلد 20 شماره 3 صفحات 48-25 برگشت به فهرست نسخه ها
مؤلفه های توانمندسازی مدیران میانی آموزش و پرورش در ایران: یک مطالعه کیفی
شهربانو پورآذران ، احد نویدی ، بتول فقیه آرام ، نادر برزگر ، فیروز کیومرثی
چکیده:   (519 مشاهده)
به‌منظور تدوین الگوی توانمندسازی مدیران میانی آموزش و پرورش، با مطالعه کردن منابع قابل دسترس از پایگاههای اطلاعاتی، مضامین ناظر بر توانمندسازی نیروی انسانی استخراج شد. سپس،  21 نفر از خبرگان آگاه در زمینه منابع انسانی به صورت هدفمند انتخاب شدند و برای احصای عوامل مؤثر بر توانمندی مدیران میانی آموزش و پرورش در بافت فرهنگی و سیاسی- اجتماعی مختص ایران، در مصاحبه حضوری شرکت کردند. برای تحلیل محتوای مصاحبه‌ها، از روش تحلیل مضمون استفاده شد. محتوای مصاحبه‌ها‌ با نرم‌افزار مکس کیو دی ای 2022 کدگذاری شد. پس از دسته‌بندی کدهای باز، 22 مقوله‌ و 7 مضمون به­‌عنوان مؤلفه‌های اصلی الگوی موردنظر شناسایی شدند. این 7 مضمون عبارت­‌اند از: اولویت آموزش و پرورش در سیاستهای کلان، انتصاب مبتنی بر شایستگی، تفویض اختیار، دلبستگی و تعلق سازمانی، عاملیت و اثرگذاری، فراشناخت و خودتنظیمی، شایستگی و برازندگی. در این مقاله، ضمن توضیح مضامین و مقوله‌ها، پیشنهادهایی ارائه شده است. برای توانمندسازی مدیران موردنظر، مداخله در سه سطح ضرورت دارد. در سطح کلان، تغییر محیط خارج از آموزش و پرورش و برخی مناسبات و ضوابط و آماده کردن بستر مناسب؛ در سطح سازمان، انتصاب مبتنی بر شایستگی، مدیریت مشارکتی، تفویض اختیار، جانشین‌­پروری؛ و درسطح فرد، ارتقای انگیزش درونی و تلاش برای شناخت و توسعه ظرفیتها و شایستگیها، خودتنظیمی، عاملیت و احساس مؤثر بودن، ضروری است.
 
واژه‌های کلیدی: توانمندسازی، منابع انسانی، مدیران میانی، آموزش و پرورش
متن کامل [PDF 1806 kb]   (279 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/8/11 | پذیرش: 1402/2/4 | انتشار: 1402/9/27
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourazaran S, Naveedi A, Faghiharam B, Barzegar N, Kiyoumarsi F. The Components of Empowering Middle Managers of Education in Iran: A Qualitative Study. QJFR 2023; 20 (3) :25-48
URL: http://qjfr.ir/article-1-2297-fa.html

پورآذران شهربانو، نویدی احد، فقیه آرام بتول، برزگر نادر، کیومرثی فیروز. مؤلفه های توانمندسازی مدیران میانی آموزش و پرورش در ایران: یک مطالعه کیفی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1402; 20 (3) :25-48

URL: http://qjfr.ir/article-1-2297-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 3 - ( 9-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4657