هدف از پژوهش حاضر، مدلیابی روابط ساختاری مشارکت فعال در مدرسه با دلزدگی تحصیلی با نقش میانجی حمایتهای محیطی در یادگیری دانشآموزان دوره متوسطه بود که از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، جزء مطالعات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را همه 1361 دانشآموز پسر پایه نهم مدارس دولتی شهر بابل در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند. از این تعداد 300 نفر به عنوان حجم نمونه با توجه به تعداد متغیرهای مشاهده شده و تخصیص دادن ضریب 25 برای هر متغیر مشاهده شده و با احتساب احتمال وجود پرسشنامههای ناقص، به روش خوشهای دو مرحلهای انتخاب شدند. در مرحله نخست ابتدا از میان تمامی 14 مدرسه دولتی شهر بابل 10 مدرسه انتخاب شد، سپس در مرحله دوم از میان تمامی 20 کلاس 25 نفری به تصادف 12 کلاس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه مشارکت فعال در مدرسه وانگ و همکاران (۲۰۱۱)، ﻣﻘﯿﺎس دلزدگی تحصیلی ﭘﮑﺮان و همکاران (2005) و ﻣﻘﯿﺎس حمایتهای محیطی لنت (2005) استفاده شد. روایی سازه ابزارها به تأیید رسید و پایایی با روش آلفای کرونباخ محاسبه و تأیید شد. برای تحلیل دادهها از آزمونهای معادلات رگرسیونی استفاده شد. نتایج نشان داد که متغیرهای مشارکت فعال در مدرسه و حمایتهای محیطی در یادگیری بر دلزدگی تحصیلی اثری مستقیم و معنادار دارند. همچنین مسیر غیرمستقیم اثر مشارکت فعال در مدرسه با میانجیگری حمایتهای محیطی در یادگیری بر دلزدگی تحصیلی مورد تأیید واقع شد.
Jafari B, Sadeghi J, Akbarnataj Shub N, Mohammadzadeh Adamla’ee R. Investigating the Mediating Role of Environmental Support in the Relationship between School Engagement and Academic Boredom in Students’ Learning. QJFR 2024; 21 (2) :133-146 URL: http://qjfr.ir/article-1-2185-fa.html
جعفری بهاره، صادقی جمال، اکبرنتاج شوب نبی اله، محمدزاده ادملایی رجبعلی. بررسی نقش میانجی حمایتهای محیطی در رابطه میان مشارکت فعال در مدرسه و دلزدگی تحصیلی در یادگیری دانش آموزان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (2) :133-146