[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 20، شماره 4 - ( 12-1402 ) ::
جلد 20 شماره 4 صفحات 64-45 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی مداخله چندبعدی انگیزشی- شناختی و هوشیاری در لحظه ها بر خودکارآمدی تحصیلی و جهت گیری هدف تبحری دانش آموزان دختر دورۀ ابتدایی
نسرین قاسمی ، ابوالقاسم یعقوبی ، داوود تقوایی ، فیروزه زنگنه مطلق
چکیده:   (601 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی مداخله چندبعدی انگیزشی- شناختی و هوشیاری در لحظه‌­ها بر خودکارآمدی تحصیلی و جهت­‌گیری هدف تبحری دانش‌­آموزان دختر ابتدایی بود. این پژوهش مطالعه‌­­ای نیمه‌­آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون و پیگیری یک ماهه با گروه­ گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانش‌­آموزان دختر ابتدایی شهر نهاوند در سال تحصیلی   1400-1399 بود که با روش نمونه‌­گیری خوشه‌­ای در مرحله غربالگری، 45 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفری (دو گروه آزمایشی و گواه) جایگزین شدند. گروه آزمایشی اول مداخله راهبردهای انگیزشی برای یادگیری مارتین (2008) را برای 6 جلسۀ 45 دقیقه‌­ای و گروه آزمایشی دوم مداخله هوشیاری در لحظه­‌های بوردیک (2014) را در 10 جلسۀ 45 دقیقه‌­ای، دریافت کردند. برای گردآوری داده‌­ها از پرسشنامه­‌های خودکارآمدی تحصیلی زایاچووا (ASEBQ) و جهت­‌گیری میجلی استفاده شد. نتایج از طریق آزمون تحلیل واریانس با اندازه­‌گیری مکرر تحلیل شد. یافته‌­ها نشان دادند که هر دو مداخله بر افزایش خودکارآمدی تحصیلی و جهت­‌گیری هدف تبحری دانش‌­آموزان مؤثر بوده است. در ضمن تأثیر برنامه هوشیاری در لحظه‌­ها در مقایسه با انگیزشی-شناختی بر خودکارآمدی تحصیلی به طور معناداری بیشتر بود، اما در جهت­‌گیری هدف تبحری تفاوتی میان دو برنامه مداخله دیده نشد. در نهایت آزمون پیگیری نشان از پایداری نتایج متأثر از مداخله ­درمانی بر اثر گذشت زمان داد. از این رو به نظر می‌رسد که بتوان از روش مداخله‌­ها در حوزه افزایش خودکارآمدی تحصیلی و جهت­‌گیری هدف تبحری دانش‌آموزان دورۀ ابتدایی بهره برد.
واژه‌های کلیدی: انگیزشی-شناختی، هوشیاری در لحظه ها، خودکارآمدی تحصیلی، جهت گیری هدف تبحری، دانش آموزان دختر ابتدایی
متن کامل [PDF 561 kb]   (328 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/16 | پذیرش: 1401/6/26 | انتشار: 1402/12/21
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemi N, Yagoobi A, Taghvaee D, ZanganehMotlagh F. A Comparison of the Effectiveness of Multidimensional Cognitive-Motivational Intervention and Mindfulness Training on Academic Self-Efficacy and Achievement Goal Orientation of Female Elementary School Students. QJFR 2024; 20 (4) :45-64
URL: http://qjfr.ir/article-1-2152-fa.html

قاسمی نسرین، یعقوبی ابوالقاسم، تقوایی داوود، زنگنه مطلق فیروزه. مقایسه اثربخشی مداخله چندبعدی انگیزشی- شناختی و هوشیاری در لحظه ها بر خودکارآمدی تحصیلی و جهت گیری هدف تبحری دانش آموزان دختر دورۀ ابتدایی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1402; 20 (4) :45-64

URL: http://qjfr.ir/article-1-2152-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 4 - ( 12-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660