[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 21، شماره 3 - ( 10-1403 ) ::
جلد 21 شماره 3 صفحات 80-61 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش واسطه ای اضطراب اجتماعی در‌ رابطه میان کارکردهای خانواده و احساس ‌تنهایی دانش آموزان
فاطمه سالاری ، لیلا حسینی طبقدهی
چکیده:   (505 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه­‌‌ای اضطراب اجتماعی در رابطه میان کارکردهای خانواده و احساس‌تنهایی در دانش­‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان بابلسر صورت گرفته است. پژوهش از نظر هدف کاربردی است و روش آن توصیفی-همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل همه دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه با میانگین سنی 16 سال در مدارس دولتی شهرستان بابلسر در سال تحصیلی 99-1398 بود. از میان آنها 252 دانش‌­آموز به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای دو مرحله‌ای از طریق جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند و به پرسشنامه کارکرد خانواده (اپستاین و همکاران، 1983)، مقیاس اضطراب ‌اجتماعی (کانر و همکاران، 2000) و احساس ‌تنهایی (آشر و همکاران، 1984) پاسخ دادند. تحلیل داده‌­های به دست‌آمده از ارزیابی مدل پیشنهادی به روش معادلات ساختاری با به­‌کارگیری نرم افزار SPSS26 و SmartPls2 انجام شده است. یافته‌ها نشان دادند که مدل پژوهش از برازش مطلوب برخوردار است و اختلال در کارکرد خانواده، اثر مستقیم بر اضطراب اجتماعی و احساس تنهایی دارد. افزون بر این اضطراب اجتماعی اثر مستقیم بر احساس تنهایی می­گذارد. همچنین کارکرد خانواده بر احساس تنهایی به واسطه اضطراب اجتماعی مؤثر است. بر اساس نتایج این پژوهش، اختلال در کارکرد خانواده به افزایش اضطراب ‌اجتماعی و احساس‌تنهایی می­‌انجامد. بنابراین توجه متخصصان به متغیرهای پیش‌بین و تأثیر آنها در روابط نهاد خانواده امری ضروری است.
واژه‌های کلیدی: کارکردهای خانواده، اضطراب اجتماعی، احساس تنهایی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 471 kb]   (391 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/24 | پذیرش: 1401/4/26 | انتشار: 1403/10/3
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salari F, Hosseini Tabaghdehi L. The Mediating Role of Social Anxiety in the Relationship between Family Functioning and Students' Loneliness. QJFR 2024; 21 (3) :61-80
URL: http://qjfr.ir/article-1-2045-fa.html

سالاری فاطمه، حسینی طبقدهی لیلا. نقش واسطه ای اضطراب اجتماعی در‌ رابطه میان کارکردهای خانواده و احساس ‌تنهایی دانش آموزان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (3) :61-80

URL: http://qjfr.ir/article-1-2045-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 3 - ( 10-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4700