پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای اضطراب اجتماعی در رابطه میان کارکردهای خانواده و احساستنهایی در دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان بابلسر صورت گرفته است. پژوهش از نظر هدف کاربردی است و روش آن توصیفی-همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل همه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه با میانگین سنی 16 سال در مدارس دولتی شهرستان بابلسر در سال تحصیلی 99-1398 بود. از میان آنها 252 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای دو مرحلهای از طریق جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند و به پرسشنامه کارکرد خانواده (اپستاین و همکاران، 1983)، مقیاس اضطراب اجتماعی (کانر و همکاران، 2000) و احساس تنهایی (آشر و همکاران، 1984) پاسخ دادند. تحلیل دادههای به دستآمده از ارزیابی مدل پیشنهادی به روش معادلات ساختاری با بهکارگیری نرم افزار SPSS26 و SmartPls2 انجام شده است. یافتهها نشان دادند که مدل پژوهش از برازش مطلوب برخوردار است و اختلال در کارکرد خانواده، اثر مستقیم بر اضطراب اجتماعی و احساس تنهایی دارد. افزون بر این اضطراب اجتماعی اثر مستقیم بر احساس تنهایی میگذارد. همچنین کارکرد خانواده بر احساس تنهایی به واسطه اضطراب اجتماعی مؤثر است. بر اساس نتایج این پژوهش، اختلال در کارکرد خانواده به افزایش اضطراب اجتماعی و احساستنهایی میانجامد. بنابراین توجه متخصصان به متغیرهای پیشبین و تأثیر آنها در روابط نهاد خانواده امری ضروری است.
Salari F, Hosseini Tabaghdehi L. The Mediating Role of Social Anxiety in the Relationship between Family Functioning and Students' Loneliness. QJFR 2024; 21 (3) :61-80 URL: http://qjfr.ir/article-1-2045-fa.html
سالاری فاطمه، حسینی طبقدهی لیلا. نقش واسطه ای اضطراب اجتماعی در رابطه میان کارکردهای خانواده و احساس تنهایی دانش آموزان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (3) :61-80