[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 21، شماره 2 - ( 6-1403 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 59-43 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مثبت نگری بر خودیابی نوجوانان دختر دبیرستانی
طاهره مددی زاده ، علی فرنام
چکیده:   (304 مشاهده)
پژوهش حاضر به منظور تعیین اثر­بخشی آموزش مثبت­‌نگری بر خودیابی نوجوانان دختر دبیرستانی انجام شده است. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش‌­آموزان دختر دبیرستانهای شهرستان ارزوئیه بودند. نمونه پژوهش 40 دانش آموز بودند که به صورت نمونه­‌گیری در دسترس افراد انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند(هر گروه 20 نفر). ابزار پژوهش مقیاس خودیابی اکبری بلوطبنگان و رضایی (1393) بود. گروه آزمایش 9 جلسه 90 دقیقه‌ای (به مدت دو ماه) آموزش مثبت‌­نگری دریافت کرد و گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. پیش از شــروع، پس از پایان برنامه آموزشی و دوماه پس از برنامه آموزشی هر دو گروه شرکت­‌کننده در پژوهش، مقیاس خودیابی اکبری بلوطبنگان و رضایی (1393) را تکمیل کردند. داده‌­ها با روش تحلیل کوواریانس مــورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند­متغیره و تک­‌متغیره در مرحله پس‌آزمون و پیگیری نشان داد که آموزش مثبت‌­نگری بر خودیابی (خودآگاهی و پذیرش، تعهد و مجذوبیت، استعلا و پیشرفت و رشد شخصی) نوجوانان دختر مؤثر بوده و موجب افزایش این ویژگیها شده است. بنابراین می‌­توان آموزش رویکرد روانشناسی مثبت‌­نگر را برای افزایش خودیابی (خودآگاهی و پذیرش، تعهد و مجذوبیت، استعلا و پیشرفت و رشد شخصی) دانش‌­آموزان به­‌کار برد.
واژه‌های کلیدی: آموزش مثبت نگری، خودیابی، نوجوانان
متن کامل [PDF 571 kb]   (135 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/5 | پذیرش: 1401/2/9 | انتشار: 1403/6/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Madadizadeh T, Farnam A. A Positive Thinking Intervention for Enhancing Self-Discovery in Female High School Adolescents. QJFR 2024; 21 (2) :43-59
URL: http://qjfr.ir/article-1-1840-fa.html

مددی زاده طاهره، فرنام علی. اثربخشی آموزش مثبت نگری بر خودیابی نوجوانان دختر دبیرستانی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (2) :43-59

URL: http://qjfr.ir/article-1-1840-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 2 - ( 6-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660