[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 20، شماره 3 - ( 9-1402 ) ::
جلد 20 شماره 3 صفحات 108-87 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بسته آموزشی مدیریت رفتار مبتنی بر تئوری انتخاب بر بهبود کیفیت رابطه والد-فرزندی: یک مطالعه تک آزمودنی
مسلم امیری ، جواد مصرآبادی ، ابوالفضل فرید ، سیاوش شیخ علیزاده
چکیده:   (453 مشاهده)
 سلامت و بهزیستی روان­شناختی خانواده به کیفیت عملکرد خانواده بر می­‌گردد. یکی از ملاکهای عملکرد خانواده، کیفیت روابط میان والدین و فرزندان است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی بسته آموزشی مدیریت رفتار مبتنی بر تئوری انتخاب بر بهبود کیفیت رابطه والد-فرزندی بود. این پژوهش از نوع تک‌­آزمودنی است که با خط پایه چندگانه همزمان و با پیگیری دو ماهه انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانش‌­آموزان پسر پایه نهم دوره اول متوسطه مدارس شهر جوانرود در سال تحصیلی 1400-1399 بود که از میان آنها سه دانش­‌آموز که ملاکهای ورود را داشتند، از طریق مقیاس کیفیت رابطه والد-فرزندی (PCRS) و به شیوه نمونه‌­گیری هدفمند انتخاب شدند. هریک از گروهها شامل دانش‌­آموزان و والدینشان بود که به صورت جداگانه در 12جلسه آموزشهای بسته را دریافت کردند. این آموزشها را قبلاً پژوهشگران طراحی و اعتباریابی کرده بودند. داده‌­ها به روشهای ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا (RCI)، فرمول درصد بهبودی و اندازه اثرd کوهن تحلیل شدند. یافته‌­ها نشان دادند که اجرای بسته آموزشی مدیریت رفتار مبتنی بر تئوری انتخاب، بر بهبود کیفیت رابطه والد-فرزندی (هر دو مقیاس پدر و مادر) از نظر آماری (0/05 >P) و بالینی تأثیر معنادار دارد. بنابراین پیشنهاد می‌­شود آموزشهای این بسته مدیریت رفتار که برگرفته از مبانی آموزشی-درمانی تئوری انتخاب است، از طریق نهادهای متولی خانواده و مراکز مشاوره‌­ای سازمانهایی مانند آموزش و پرورش و بهزیستی به صورت فردی و گروهی مورد استفاده قرار گیرند.
واژه‌های کلیدی: بسته آموزشی، مدیریت رفتار، تئوری انتخاب، کیفیت رابطه والد- فرزندی
متن کامل [PDF 951 kb]   (295 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/18 | پذیرش: 1401/1/25 | انتشار: 1402/9/27
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amiri M, Mesrabadi J, Farid A, Sheikhalizadeh S. The Effectiveness of a Behavior Management Training Package Based on Choice Theory in Improving the Quality of Parent-Child Relationship: A Single-Case Study. QJFR 2023; 20 (3) :87-108
URL: http://qjfr.ir/article-1-1811-fa.html

امیری مسلم، مصرآبادی جواد، فرید ابوالفضل، شیخ علیزاده سیاوش. اثربخشی بسته آموزشی مدیریت رفتار مبتنی بر تئوری انتخاب بر بهبود کیفیت رابطه والد-فرزندی: یک مطالعه تک آزمودنی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1402; 20 (3) :87-108

URL: http://qjfr.ir/article-1-1811-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 3 - ( 9-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4657