سلامت و بهزیستی روانشناختی خانواده به کیفیت عملکرد خانواده بر میگردد. یکی از ملاکهای عملکرد خانواده، کیفیت روابط میان والدین و فرزندان است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی بسته آموزشی مدیریت رفتار مبتنی بر تئوری انتخاب بر بهبود کیفیت رابطه والد-فرزندی بود. این پژوهش از نوع تکآزمودنی است که با خط پایه چندگانه همزمان و با پیگیری دو ماهه انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانشآموزان پسر پایه نهم دوره اول متوسطه مدارس شهر جوانرود در سال تحصیلی 1400-1399 بود که از میان آنها سه دانشآموز که ملاکهای ورود را داشتند، از طریق مقیاس کیفیت رابطه والد-فرزندی (PCRS) و به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. هریک از گروهها شامل دانشآموزان و والدینشان بود که به صورت جداگانه در 12جلسه آموزشهای بسته را دریافت کردند. این آموزشها را قبلاً پژوهشگران طراحی و اعتباریابی کرده بودند. دادهها به روشهای ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا (RCI)، فرمول درصد بهبودی و اندازه اثرd کوهن تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که اجرای بسته آموزشی مدیریت رفتار مبتنی بر تئوری انتخاب، بر بهبود کیفیت رابطه والد-فرزندی (هر دو مقیاس پدر و مادر) از نظر آماری (0/05 >P) و بالینی تأثیر معنادار دارد. بنابراین پیشنهاد میشود آموزشهای این بسته مدیریت رفتار که برگرفته از مبانی آموزشی-درمانی تئوری انتخاب است، از طریق نهادهای متولی خانواده و مراکز مشاورهای سازمانهایی مانند آموزش و پرورش و بهزیستی به صورت فردی و گروهی مورد استفاده قرار گیرند.
Amiri M, Mesrabadi J, Farid A, Sheikhalizadeh S. The Effectiveness of a Behavior Management Training Package Based on Choice Theory in Improving the Quality of Parent-Child Relationship: A Single-Case Study. QJFR 2023; 20 (3) :87-108 URL: http://qjfr.ir/article-1-1811-fa.html
امیری مسلم، مصرآبادی جواد، فرید ابوالفضل، شیخ علیزاده سیاوش. اثربخشی بسته آموزشی مدیریت رفتار مبتنی بر تئوری انتخاب بر بهبود کیفیت رابطه والد-فرزندی:
یک مطالعه تک آزمودنی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1402; 20 (3) :87-108