[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 19، شماره 4 - ( 12-1401 ) ::
جلد 19 شماره 4 صفحات 132-119 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش واسطه‌ای راهبردهای انگیزشی یادگیری در رابطه میان نظریۀ ذهن با اضطراب تحصیلی در دانش‌آموزان دورۀ متوسطه
فاطمه شکوری مقدم ، جمال صادقی ، رجبعلی محمدزاده آدملایی ، وحید فلاح
چکیده:   (679 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای راهبردهای انگیزشی یادگیری در رابطه میان نظریه ذهن با اضطراب تحصیلی در دانش‌آموزان دورۀ متوسطه بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را همۀ دانش‌­آموزان دختر پایۀ نهم مدارس دولتی شهر قائم­‌شهر در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند. در این پژوهش برای تعیین حجم نمونه با توجه به تعداد متغیرهای مشاهده‌­شده و تخصیص ضریب 20 برای هر متغیر مشاهده‌­شده (11 متغیر مشاهده‌­شده در مدل) و با احتساب احتمال وجود پرسشنامه­‌های ناقص 300 نفر به­‌عنوان حجم نمونه به­‌روش خوشه‌­ای دو مرحله‌­ای انتخاب شدند. برای گرد‌آوری داده‌­ها از پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و دی­‌گروت(1990)، پرسشنامه اضطراب پیشرفت تحصیلی آلپرت و هابر(1960) و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ نظریه ذهن استیرنمن(1999) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده­‌ها، معادلات ساختاری با نرم‌­افزار SPSS18 و AMOS23 به‌­کارگرفته شده است. نتایج نشان داد که متغیرهای نظریه ذهن و راهبردهای انگیزشی یادگیری بر اضطراب تحصیلی اثر مستقیم و معنا‌داری دارند. همچنین اثر غیرمستقیم نظریه ذهن بر اضطراب تحصیلی با میانجیگری راهبردهای انگیزشی یادگیری مورد تأیید واقع شد. به­‌طور کلی مدل پژوهش تأیید شد و متغیرهای پژوهش توان پیش­‌بینی 62 درصد از متغیر اضطراب تحصیلی را داشتند. پژوهش حاضر نشانگر اهمیت عوامل شناختی مانند نظریه ذهن و راهبردهای انگیزشی یادگیری در تبیین اضطراب تحصیلی است.
واژه‌های کلیدی: نظریه ذهن، اضطراب تحصیلی، راهبردهای انگیزشی یادگیری، دانش‌آموزان دورۀ متوسطه
متن کامل [PDF 477 kb]   (859 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/1 | پذیرش: 1400/8/6 | انتشار: 1401/12/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakouri Moghaddam F, Sadeghi, Ph.D. J, Mohammadzadeh Adamla’ee, Ph.D. R, Fallah, Ph.D. V. The Relationship between Theory of Mind and Academic Anxiety in High School Students: The Mediating Role of Motivational Learning Strategies. QJFR 2023; 19 (4) :119-132
URL: http://qjfr.ir/article-1-1798-fa.html

شکوری مقدم فاطمه، صادقی جمال، محمدزاده آدملایی رجبعلی، فلاح وحید. نقش واسطه‌ای راهبردهای انگیزشی یادگیری در رابطه میان نظریۀ ذهن با اضطراب تحصیلی در دانش‌آموزان دورۀ متوسطه. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (4) :119-132

URL: http://qjfr.ir/article-1-1798-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 4 - ( 12-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4652