هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای راهبردهای انگیزشی یادگیری در رابطه میان نظریه ذهن با اضطراب تحصیلی در دانشآموزان دورۀ متوسطه بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را همۀ دانشآموزان دختر پایۀ نهم مدارس دولتی شهر قائمشهر در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند. در این پژوهش برای تعیین حجم نمونه با توجه به تعداد متغیرهای مشاهدهشده و تخصیص ضریب 20 برای هر متغیر مشاهدهشده (11 متغیر مشاهدهشده در مدل) و با احتساب احتمال وجود پرسشنامههای ناقص 300 نفر بهعنوان حجم نمونه بهروش خوشهای دو مرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و دیگروت(1990)، پرسشنامه اضطراب پیشرفت تحصیلی آلپرت و هابر(1960) و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ نظریه ذهن استیرنمن(1999) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها، معادلات ساختاری با نرمافزار SPSS18 و AMOS23 بهکارگرفته شده است. نتایج نشان داد که متغیرهای نظریه ذهن و راهبردهای انگیزشی یادگیری بر اضطراب تحصیلی اثر مستقیم و معناداری دارند. همچنین اثر غیرمستقیم نظریه ذهن بر اضطراب تحصیلی با میانجیگری راهبردهای انگیزشی یادگیری مورد تأیید واقع شد. بهطور کلی مدل پژوهش تأیید شد و متغیرهای پژوهش توان پیشبینی 62 درصد از متغیر اضطراب تحصیلی را داشتند. پژوهش حاضر نشانگر اهمیت عوامل شناختی مانند نظریه ذهن و راهبردهای انگیزشی یادگیری در تبیین اضطراب تحصیلی است.
Shakouri Moghaddam F, Sadeghi, Ph.D. J, Mohammadzadeh Adamla’ee, Ph.D. R, Fallah, Ph.D. V. The Relationship between Theory of Mind and Academic Anxiety in High School Students: The Mediating Role of Motivational Learning Strategies. QJFR 2023; 19 (4) :119-132 URL: http://qjfr.ir/article-1-1798-fa.html
شکوری مقدم فاطمه، صادقی جمال، محمدزاده آدملایی رجبعلی، فلاح وحید. نقش واسطهای راهبردهای انگیزشی یادگیری در رابطه میان نظریۀ ذهن با اضطراب تحصیلی در دانشآموزان دورۀ متوسطه. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (4) :119-132