هدف پژوهش حاضر، ارائۀ مدل ساختاری اضطراب اجتماعی مبتنی بر طرحوارههای ناسازگار اولیه با میانجیگری عملکرد خانواده در میان دانش آموزان دورۀ متوسطه دوم شهرستان مریوان است. روش پژوهش، تحلیلی-تبیینی، مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری است. از جامعۀ آماری 4134 نفری دانشآموزان دوره متوسطه، 400 نفر (200 نفر پسر و 200 نفردختر) بهعنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گزینش نمونهها به مدارس مریوان مراجعه شد و در میان دانشآموزان مشکوک به اضطراب اجتماعی (با تشخیص مشاور مدرسه و منطبق با علائم ذکر شده در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانپزشکی ویرایش پنجم) پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانر توزیع و تکمیل شد و با تشخیص این اختلال در دانشآموزان، بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده، نمونه تعیین شد. سپس دانشآموزان دارای اختلال اضطراب اجتماعی، پرسشنامههای طرحواره ناسازگار اولیه یانگ (نسخه کوتاه) و عملکرد خانواده را تکمیل کردند. تحلیل مدل معادلات ساختاری نشان داد که متغیر طرحوارههای ناسازگار اولیه به طور مستقیم 0/51) و با میانجیگری عملکرد خانواده به طور غیر مستقیم (0/32-) بر اضطراب اجتماعی تأثیر دارد. مدل ساختاری با دادههای پژوهش برازشی مناسب دارد و متغیر طرحوارههای ناسازگار اولیه توان پیش بینی 0/63 از تغییرات متغیر اضطراب اجتماعی را دارد. شناسایی نقش طرحوارههای ناسازگار اولیه در افزایش اضطراب اجتماعی به طور مستقیم و با میانجیگری عملکرد خانواده به طور غیرمستقیم میتواند پیشنهادهای کاربردی مهمی برای اولیا و مربیان در آگاهی و پیشگیری از اختلال اضطراب اجتماعی دانشآموزان داشته باشد.
Hassani K, Naderzadeh H. Presenting a Structural Model of Social Anxiety Based on Early Maladaptive Schemas Mediated by Family Functioning. QJFR 2024; 20 (4) :119-138 URL: http://qjfr.ir/article-1-1778-fa.html
حسنی کاظم، نادرزاده هیمن. ارائه الگوی ساختاری اضطراب اجتماعی بر اساس طرحواره های ناسازگار اولیه با میانجیگری عملکرد خانواده. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1402; 20 (4) :119-138