[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 20، شماره 4 - ( 12-1402 ) ::
جلد 20 شماره 4 صفحات 138-119 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگوی ساختاری اضطراب اجتماعی بر اساس طرحواره های ناسازگار اولیه با میانجیگری عملکرد خانواده
کاظم حسنی ، هیمن نادرزاده
چکیده:   (722 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، ارائۀ مدل ساختاری اضطراب اجتماعی مبتنی بر طرحواره‌­های ناسازگار اولیه با میانجیگری عملکرد خانواده در میان دانش آموزان دورۀ متوسطه دوم شهرستان مریوان است. روش پژوهش، تحلیلی-تبیینی، مبتنی بر مدل‌­یابی معادلات ساختاری است. از جامعۀ آماری 4134 نفری دانش‌­آموزان دوره متوسطه­، 400 نفر (200 نفر پسر و 200 نفردختر) به‌­عنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گزینش نمونه­‌ها به مدارس مریوان مراجعه شد و در میان دانش‌­آموزان مشکوک به اضطراب اجتماعی (با تشخیص مشاور مدرسه و منطبق با علائم ذکر شده در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روان‌­پزشکی ویرایش پنجم) پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانر توزیع و تکمیل شد و با تشخیص این اختلال در دانش‌­آموزان، بر اساس نمونه‌­گیری تصادفی ساده، نمونه تعیین شد. سپس دانش‌­آموزان دارای اختلال اضطراب اجتماعی، پرسشنامه­‌های طرحواره ناسازگار اولیه یانگ (نسخه کوتاه) و عملکرد خانواده را تکمیل کردند. تحلیل مدل معادلات ساختاری نشان داد که متغیر طرحواره­‌های ناسازگار اولیه به طور مستقیم 0/51) و با میانجیگری عملکرد خانواده به طور غیر مستقیم (0/32-) بر اضطراب اجتماعی تأثیر دارد. مدل ساختاری با داده­‌های پژوهش برازشی مناسب دارد و متغیر طرحواره‌­های ناسازگار اولیه توان پیش بینی 0/63 از تغییرات متغیر اضطراب اجتماعی را دارد. شناسایی نقش طرحواره‌­های ناسازگار اولیه در افزایش اضطراب اجتماعی به طور مستقیم و با میانجیگری عملکرد خانواده به طور غیرمستقیم می‌­تواند پیشنهادهای کاربردی مهمی برای اولیا و مربیان در آگاهی و پیشگیری از اختلال اضطراب اجتماعی دانش‌­آموزان داشته باشد.


واژه‌های کلیدی: اضطراب اجتماعی، طرحواره های ناسازگار اولیه، عملکرد خانواده
متن کامل [PDF 755 kb]   (435 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/16 | پذیرش: 1400/11/23 | انتشار: 1402/12/21
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hassani K, Naderzadeh H. Presenting a Structural Model of Social Anxiety Based on Early Maladaptive Schemas Mediated by Family Functioning. QJFR 2024; 20 (4) :119-138
URL: http://qjfr.ir/article-1-1778-fa.html

حسنی کاظم، نادرزاده هیمن. ارائه الگوی ساختاری اضطراب اجتماعی بر اساس طرحواره های ناسازگار اولیه با میانجیگری عملکرد خانواده. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1402; 20 (4) :119-138

URL: http://qjfr.ir/article-1-1778-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 4 - ( 12-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660